To Infinity... and Beyond!
Now Reading:
25 jaar The Elder Scrolls
Full Article 9 minutes read

The Elder scrolls bestaat deze week 25 jaar en de naam staat eigenlijk bij iedere gamer toch wel in het geheugen gegrift. Zelfs niet-gamers kennen de naam Skyrim wel, maar dan ook echt alleen onder die naam. The Elder Scrolls als benaming is eigenlijk weggevallen in de jaren toen Skyrim bekend werd, omdat het de eerste Elder Scrolls game was die echt het grote publiek bereikte en al snel de meest succesvolle RPG ooit werd. De meesten weten overigens niet eens dat The Elder Scrolls V: Skyrim eigenlijk al het 11e deel van de serie was!

 

The Elder Scrolls bracht ons als gamer altijd spannende en meeslepende avonturen

Begin:

Laten we terugkeren naar het 1994 (ja mijn geboorte jaar!). Een kleine studio bracht de game The Elder Scrolls Arena uit. Het was trouwens te verkrijgen op een cd-rom en zelfs op, je gelooft het anno 2019 niet, een floppydisk! Na dit daverende succes werd Daggerfall gereleased in 1996.

Daggerfall in de Unity engine. Er lopen op dit moment twee grote projecten om deze game weer nieuw leven in te blazen!

Maar Daggerfall deed iets wat tot de dag van vandaag nog niet is geëvenaard: de oppervlakte van de game is twee keer zo groot als dat van de Benelux. Het spel had 15.000 dorpen met een miljoen unieke NPC’s, exclusief de monsters, bandieten, soldaten en bewakers!

Het nieuwe begin: Morrowind

In 2002 kwam na een periode van zes jaar een vervolg op het populaire Daggerfall, welke een legendarische status had verkregen. Dit vervolg was Morrowind en, alhoewel het zich in een veel kleinere openwereld afspeelde, was volledig opgebouwd in een veel gedetailleerdere 3D wereld. Dit was dan ook een van de eerste RPG’s waarin spelers echt overal heen konden en volledige vrijheid hadden om te doen en laten wat zij wilden. Daarnaast werd Morrowind de introductie van de The Elder Scrolls serie op de consoles! Morrowind was namelijk uitgebracht op de Xbox.

Morrowind anno 2019 doormiddel van Skywind!

The Elder Scrolls III: Morrowind werd zeer goed ontvangen en het verhaal was ijzersterk. Tot op heden vinden veel trouwe fans dat Morrowind de beste game uit de serie is. Overigens is Morrowind door fans geheel overgemaakt in de engine van Skyrim, genaamd Skywind!

De Legende: Oblivion

Oblivion in 2019, mogelijk gemaakt door Skyblivion.

In 2006 kwam daar uit het niets een vierde hoofddeel van The Elder Scrolls serie, namelijk Oblivion! The Elder Scrolls IV: Oblivion was voor veel console gamers de eerste aanraking met deze gameserie, aangezien de game naar de razend populaire Xbox 360 en Playstation 3 kwam.

Met een prachtige gesatureerd kleurenschema, volle bossen, oude elven ruines en prachtige dorpjes en steden werd Oblivion ontvangen als een van de meest populaire games van de eerste jaren op de consoles. Spelers konden genieten van de warme stranden van de Gold Coast tot de witte muren van de Imperial city, welke duidelijk waren geïnspireerd door Minas Tirith uit The Lord of the Rings.

Het grote publiek: Skyrim

Hier kwamen de meeste spelers voor de eerste keer in aanraking met The Elder Scrolls.

Maar hier eindigt de legende van The Elder Scrolls niet: in 2011 kwam het vijfde hoofddeel uit, Skyrim! The Elder Scrolls V: Skryim bracht de speler naar het koude besneeuwde noorden, waar spelers de terugkeer van de gevaarlijke draken moesten tegenhouden.

Hoewel Skyrim bij verre het best verkochte deel van de game serie is, kreeg het niet de hoogste cijfers. De grauwe kleuren en de vele uren die verplicht onder de grond moeten worden doorgebracht zijn universele punten van kritiek. De grote openwereld zonder laadtijden was echter genieten geblazen en spelers konden dan ook echt uren doorbrengen in de vele steden en dorpjes. Ook hier was weer gekeken naar The Lord of the Rings, aangezien Whiterun bijna een op een was overgenomen van Edoras!

De game ziet er in de remaster al stukken mooier uit dan zijn voorganger.

En toen kwam de heruitgave als game of the year, toen de legendary edition, toen de remastered versie op de next gen consoles, mini ports voor mobiel en zelfs (als een grap van Bethesda zelf) op de Alexa. Skryim is wellicht de meest geremasterde game ooit, met name nu de focus van Bethesda de afgelopen jaren op de zusterserie Fallout lag.

Mods

De games van Morrowind, Oblivion en Skyrim zijn allemaal, net zoals Fallout 3, New Vegas, 4 en 76, gemaakt op de persoonlijke game engine van Bethesda: de Creation Engine. Dit brengt voordelen en nadelen met zich mee. Laat ik beginnen met de nadelen zodat we daarna de focus kunnen leggen op de voordelen: Mod support!

Het begon simpel, met nieuwe vijanden toe te voegen, of draken te veranderen in Thomas de stoomtrein…

De Creation Engine werkt traag en is bij lange na niet geoptimaliseerd. Bugs zijn er eerder regel dan uitzondering en glitches zijn ondertussen maar geaccepteerd in de Bethesda games. Dit in tegenstelling tot elke andere developer, die gewoon moet zorgen dat de bugs en glitches zo veel mogelijk uit de game zijn gehaald. Dit is dan ook een persoonlijk punt waar ik Bethesda kritiek op wil geven, want anno 2019 kan de Creation Engine echt niet meer, vooral nu wij tegenwoordig sculpter engines hebben, waarmee de designers simpel een terrein kunnen tekenen en met software automatisch kunnen vullen.

Al snel begonnen mods echt een toegevoegde waarde te krijgen. Rugzakken, kampementen, nieuwe questes en nieuwe regio’s.

Enfin, de Creation Engine brengt wel mod support met zichzelf mee en doordat het nog steeds dezelfde engine is die zij ook gebruikten voor Morrowind, kunnen deze oude games in het geheel worden geport naar de nieuwe game versies. Door een groep succesvolle modders hebben wij daardoor nu de mogelijkheid om Oblivion en Morrowind ZONDER loading times te kunnen bezoeken vanuit Skyrim. Natuurlijk zijn er nog steeds honderden bugs en glitches, maar het werkt prima.

De modding community heeft echter ook een… andere kant. Seks, prostitutie en slavernij, het komt allemaal voorbij.
In volledig geanimeerde scenes…

Overigens zijn er twee grote externe mod websites. De eerste is Nexusmods, een populaire (N)SFW website voor mods. Hier kunnen fans op een simpele manier duizenden mods downloaden, van nieuwe wapens tot hele nieuwe questlines en regio’s. Er is echter ook een gehele community om NSFW mods voor de Bethesda games op Loverslab. Het grappige is dat deze mods vaak het meest zijn uitgedacht en kunnen bestaan uit volledig gesproken questlines, honderden of duizenden nieuwe animaties, hele nieuwe regio’s en overhauls van het economie systeem… We kunnen wel stellen dat mods het beste en slechtste in de fans naar boven haalt, met een knipoog natuurlijk! Op de huidige generatie consoles zijn mods ook gewoon te gebruiken, zolang ze niet NSFW zijn.

The Elder Scrolls Online:

The Elder Scrolls Online gaf ons de mogelijkheid om samen questes aan te gaan en avonturen mee te maken.

Er werd al jaren gevraagd voor een mulitplayer versie van een The Elder Scrolls game en in 2014 kwam deze eindelijk in de vorm van The Elder Scrolls Online. In The Elder Scrolls Online zul je in het begin een alliantie moeten kiezen en hiervoor zul je dan ook opkomen tijdens het Player versus Player aspect van de game.

Het spel heeft drie verschillende factie storylines, welke voor een MMO erg ver zijn uitgedacht. Daarnaast kent het een sterk hoofdverhaal en heeft elke regio tientallen questes, naast de dagelijkse sidequests. Zo begon ik het spel met weinig verwachtingen, met name omdat ik normaliter niets met MMO’s heb… Na echter een paar honderd uur er in te hebben gestoken, kan ik zeggen dat het spel genoeg biedt voor een volwaardige The Elder Scrolls game!

Van steden (die overigens groter zijn dan die in de andere games), tot dorpjes en kastelen. Van woestijnen tot bossen en de kust. De game is heel erg groot!

The Elder Scrolls VI:

Tijdens de E3 2018 kwam er iets onverwachts om de hoek kijken: namelijk een teaser van The Elder Scrolls VI! Niemand heeft nog een precies idee waar het zich gaat afspelen, maar Hammerfell spant op dit moment de kroon.

Als het zich afspeelt in Hammerfell, zijn de afstanden wel erg ge-upscaled, aangezien we kilometers kunnen kijken en alleen een oude ruïne kunnen zien. Dit is mijn ogen wel een juiste stap, mocht dit zo zijn. In Skyrim voelde alles zo… onrealistisch aan, met name nu wij games zoals The Witcher, Dragon Age etc. gewend zijn, waarin steden bestaan uit duizenden npc’s.

Mijn gok is dat wij voor The Elder Scrolls VI in iedergeval een nieuw gebied gaan zien, welke qua oppervlakte een stuk groter zal zijn dan alle voorgaande delen. Steden zullen echt groot zijn en het centrum zijn van de handel in de regio, terwijl dorpjes zich juist echt in de middle of nowhere kunnen bevinden. Moet je naar een locatie toe? Maak je borst maar nat, want je weet niet wat je onderweg zult tegenkomen. Ik hoop dan ook echt dat we een nieuwe engine krijgen welke qua content en omgevingen meer zal gaan lijken op The Witcher 3. Gekeken naar de teaser is dat iets wat zeker mogelijk gaat zijn.

Voor vandaag ga ik lekker genieten van een sweetroll uit het The Elder Scrolls Cookbook, welke Bethesda heeft gereleased eerder dit jaar. Wellicht dat ik vanavond nog even de remaster van Skyrim aanhengel, want, hoe zeer ik soms ook chagrijnig probeer te zijn op Skyrim, kom ik altijd weer terug.

Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "25 jaar The Elder Scrolls" A few seconds ago
Input your search keywords and press Enter.