To Infinity... and Beyond!
Now Reading:
ANNO 1800 EXPERIENCE
Full Article 4 minutes read

Het jaar des heren, 1800. Zo, wat een titel. Eerlijk gezegd was ik een beetje huiverig toen ik hoorde dat er eer een nieuwe ANNO-game uitgebracht werd. Delen 5 en 6 (de futuristische delen) waren in mijn mening namelijk niet echt een succes, een grote gok die niet bepaald succes afdwong.

Gelukkig werd ik aangenaam verrast met het uiterlijk en de eerste trailers van ANNO 1800. Dus toen ik de uitnodiging kreeg om mee te werken in de bèta-test kon ik natuurlijk niet weigeren (de serie heeft mijn hart veroverd sinds ANNO 1503).

Ik zou het hele spel kunnen gaan vertellen in dit artikel, maar ik ben bang dat ik dan volgende maand nog steeds aan het schrijven ben terwijl ik een nerd-gasme probeer te onderdrukken. In plaats hiervan ga ik twee onderdelen benoemen: economie en belegeringen. Multiplayer ga ik bespreken in een volledige review.

Okee, laten we eerst even in volgorde blijven: de economie. “Ja hallo, gewoon meer geld verdienen dan dat je uitgeeft.” Ehm, ja, zoiets. Tegenwoordig worden de uitgaven van je bewoners bepaald door de hoeveelheid en variatie in goedere

n die ze kunnen kopen en vraag naar is. Zo nemen boeren bijvoorbeeld genoegen met een simpele vis als avond eten, terwijl de engineers niks minder dan een volledige maaltijd met vlees en groente, verpakt in een metaal blikje willen. Hoe luxer de goederen zijn, hoe meer ze er voor willen betalen. En hoe meer ze er van hebben, hoe meer er per huis aan inkomsten gerekend kan worden. Zo kan je dus constant overwegen of het importeren het waard is. En in het leukste geval kan je natuurlijk een ander eiland koloniseren. Of veroveren, wat mij bij het volgende onderwerp brengt: het slagveld!

Uiteraard hebben weer het punt bereikt dat andere spelers het niet met je eens zijn, ze vinden je prijzen te hoog of willen zelf die grondstoffen kunnen delven en verkopen. Tja… als de handel en diplomatie niet meer lukt word het al snel oorlog. En dan kom je er achter…. Dat er geen soldaten over je eiland lopen om deze te verdedigen!! Damn! Heb ik dan vergeten een kazerne te bouwen? Luchtmacht hadden ze nog niet in anno 1800! Nee geen zorgen: alles word met schepen uitgevochten.

Je belegerd namelijk tegenwoordig het hele eiland tegelijk! Door schade aan te brengen aan de haven gebouwen (zoals kanonnen en pakhuizen) leg je de verdedigingen neer van een eiland, hierdoor raakt het volk al onrustig. Vervolgens kan je er voor kiezen om grondstof gebouwen (zoals visserijen) te slopen. Dit brengt enorme wanorde met zich mee zodra het volk honger begint te krijgen. Hou dit allemaal lang genoeg vol als aanvaller en protesten beginnen! En aan het einde als je tegenstander je nog steeds niet weg gejaagd heeft? Dan krijg je twee keuzes: of je vernietigd alles en iedereen wat op dat eiland zit en je gaat hier zelf bouwen! Of je laat alles in zijn waarde maar neem direct alle aandelen in dit eiland voor jezelf (als je aandelen in een eiland heb, moet de eiland eigenaar een deel van de winst van dat eiland afdragen aan je)

Alles bij elkaar opgeteld ben ik ontzettend enthousiast met deze nieuwe (oude) ANNO game.
Het voelt echt weer als vroeger en ze hebben weer een aantal mooie stappen gezet om de game zo realistisch mogelijk te maken en behouden. Ik ben weer helemaal in de ban van de anno games en kan ze met dit niveau van game-design de fouten van 2070 en 2205 vergeven.

Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "ANNO 1800 EXPERIENCE" A few seconds ago
Input your search keywords and press Enter.