Call of Duty: Modern Warfare Multiplayer Review
Full Article 11 minutes read

We leven in een tijd waarbij shooter games als PUBG en FORTNITE game landschap domineren. Sinds het Battle Royale genre moet elke game tegenwoordig ook maar iets hiermee doen. Battlefield en ook Call of Duty hebben een poging gewaagd en hoewel het redelijk goed werd ontvangen werden het geen hoogvliegers. Dit jaar koos Infinity Ward onder leiding van Activision terug te gaan waar het eigenlijk allemaal begon. Call of Duty bestaat al sinds jaar en dag en waarbij hoe je het ook wend of keert de Modern Warfare serie als beste van de hele serie wordt bestempeld. De remaster van Call of Duty 4: Modern Warfare was een succes en dat smaakte naar meer! En jawel dit jaar krijgen we een reboot van deze legendarische serie! En de Multiplayer zit weer strak in elkaar en bevat alle speelopties en ja ook Headquarters en vele andere. In deze review leg ik de focus en nadruk op het Multiplayer aspect van de game.

Look and feel

Xbox One X

De multiplayer maps zien er allemaal erg strak en netjes uit, dit is eigenlijk ook meteen mijn minpunt. Het voelt namelijk allemaal erg strak en ‘klinisch’ aan. Begrijp mij niet verkeerd het ziet er mooi uit, maar het voelt zo gemaakt uit allemaal. Wanneer je bijv. de Campaign opstart dan voelt het direct heel anders aan. Je loop door een bos heen, je ziet veel bewegen wanneer er een aanval uitgevoerd is dan zie je overal alles in vuur en vlam, rook komt overal vandaan en ga zo maar door. En dit is een beetje jammer het is alsof er een checklist was van, wat water op de grond CHECK! Een beetje gras hier en daar CHECK en ga zo maar door. Misschien hadden ze iets meer aankleding mogen en kunnen geven zodat het niet zo ‘klinisch’ aanvoelde.

Los van wat ik hierboven schreef ziet alles er enorm mooi en super scherm uit. Je ziet je vijanden echt van een aardige afstand, de animaties zijn fantastisch. Wanneer je iemand neerschiet zie je die persoon ook echt geraakt worden, de persoon in kwestie zie je naar achteren vallen en ga zo maar door. Dit maakt alles wat ‘realistischer’ Natuurlijk is dit niet voor het eerst maar nu zie je alles zo scherp en zo mooi dat het gewoonweg wat meer opvalt. Dit is het niveau wat we tegenwoordig wel mogen verwachten. De reden dat bijv. de Campaign altijd mooier is, is natuurlijk omdat het hier draait om de ervaring, het verhaal en dat het fantastisch moet ogen, alles wordt precies en perfect ontworpen. Waarbij het juist bij de Multiplayer draait om snelheid. Hoe meer details hoe meer laadtijden, meer server kracht en ga zo maar door. Dit is natuurlijk ook de reden waarom het allemaal wat ‘klinisch’ oogt zoals ik hierboven schreef.

Xbox One

Dan nu de Xbox One, hoe ziet het hier eruit en hoe speelt het hier? Grafisch gezien zie je echt veel verschil, het is minder scherp, minder detail maar het ziet er nog steeds wel netjes uit. Wel is het lastig om eraan te wennen wanneer je een heel weekend op de X versie hebt gespeeld en dan een dag op de normale One. Er zit een lichte blur overeen die als het ware het verre zicht een beetje weg drukt maar hier wen je aan. Hoe het op de S draait dat heb ik helaas niet kunnen testen met name omdat ik die gewoonweg niet in huis heb. Er komen nog Experiences aan waarbij ook de PC en of PlayStation versie aan bod komt dus we proberen op alle fronten een duidelijk beeld te geven van Modern Warfare. Maar het lijkt er nu wel op dat ze het uiterste uit de oude hebben gehaald of gewoonweg de focus veel meer op de laatste versie van de Xbox One hebben gelegd. Kort gezegd het speelt erg goed allemaal en het ziet er redelijk tot goed uit maar verwacht niet het mooiste wat er is wanneer je de oude Xbox One hebt.

Het geluid lijkt beter dan we ooit hebben gehoord en nu heb ik dit getest met de headset, Soundbar en de Tv speakers en het klonk allemaal net even anders maar wel precies goed! Dan nu al met al, alles voelt zo ongelofelijk soepel en machtig aan, het balans voelt uitstekend, speelt snel maar niet Black Ops snel. Het is echt een beetje zoals het originele van vroeger het is snel maar ook weer niet. Daarnaast zitten de Snipers alweer op plaatsen waarvan je denk kom op! Maar dat overkomt je een paar keer en dan de volgende keer pak je hem zelf aan.

Cross-platform play

Eindelijk een grote shooter die cross-platform play ondersteunt. FORTNITE trapte hiermee af, waarbij het niet meer uitmaakt op welk platform je deze game speelt. We zijn altijd gewend om alleen maar te spelen tegen spelers van hetzelfde platform. En waarom?! Het is juist tof om met z’n alle te spelen met en tegen elkaar ongeacht welk platform je bezit. Je kan dit overigens ook gewoon uitzetten en op deze manier speel je gewoon tegen spelers van hetzelfde platform. Wanneer je een match gaat starten zie je netjes wie op welk platform speelt. Zelf ben ik nog geen PlayStation spelers tegen gekomen helaas want het lijkt mij tof om in een match te zitten waarbij alle platformen aanwezig zijn. Het voelt zo gewoon wat toffer en voller aan op deze manier.

Ivar: Ik toevallig wel, eigenlijk merk je geen verschil tussen pc, xbox of ps spelers, ook niet als zij mouse en keyboard gebruiken. Ik heb zelf, wonderbaarlijk, al hoge killstreaks gehaald en dat voelt toch wel heel erg fijn. Lekker een choppergunner inroepen of de sentrygun. Het voelt aan als de old school Modern Warfare, maar nu te spelen met iedereen!

Multiplayer

De multiplayer bevat de volgende spelopties: Team Deathmatch, Free-for-All, Headquarters, Kill confirmed, Free-for-All en Groundwar (bij release van dit artikel is ook Hardpoint toegevoegd). De balans voelt over het algemeen erg goed, en het schiet ook online fantastisch. Grafisch gezien ziet de Multiplayer er net zo mooi uit als dat we gewend zijn van de Singleplayer, hier en daar iets minder detail maar de look en feel voelt perfect aan. Het voelt ook echt allemaal eerlijker aan ook al kan je ook tegen PC gamers die met muis en toetsenbord spelen, het blijft goed! Meestal was het hoe drukker het overal wordt hoe meer lag etc. maar nu lijkt alles als een zonnetje te draaien.

En dan hebben we nog Groundwar wat toch wel een beetje een mix is tussen Call of Duty en Battlefield. Hierbij kan je in een tank/helicopter of quad stappen en dat is best tof. Maar gezien er maar 2 maps op dit moment zijn, worden deze voertuigen gebruikt om op een berg te staan waarbij ze alle punten plat kunnen bombarderen. Vervolgens liggen de Snipers ernaast en is het eigenlijk niet te doen of gewoon niet leuk meer om te spelen. Ook is het luchtruim binnen no time vol waardoor je ook nog eens vanuit de lucht de hele tijd wordt aangevallen. Qua balans zou dit wel gewoon beter kunnen.

Nightvision

De Modern Warfare serie staat bekend om de nachtmissies en dan met name met je Night Vision goggles op en dan gaan! Op het moment van schrijven is deze modes net online! En na een paar potjes spelen en ik zeer enthousiast! Want het is direct ook een soort van hardcore mode waarbij veel Intel van je scherm zijn verdwenen. Direct kwam ik erachter dat ik mijn wapen moest aanpassen om zo stil mogelijk te werk te gaan. Wanneer je iemand neerschiet komt dit ook niet groot in beeld, je schiet iemand neer ziet hem of haar neervallen en je gaat weer verder. Je minimap is volledig weg, hoeveel kogels je hebt etc. is allemaal weg, wat een zeer toffe toevoeging is. Je kunt je Night vision ook uitzetten waardoor je in het donker loopt waardoor het allemaal weer anders aanvoelt en eruit ziet. Kortom het is een zeer toffe en mooie toevoeging op de bestaande Multiplayer.

Spec Ops

De Modern Warfare-serie kende een aantal verschillende spelmodussen namelijk: de Campaign (Single player), Multiplayer en Spec Ops. Dit laatste zag erg goed destijds in elkaar waarbij je met z’n tweeën of vieren een minimissie kon doorlopen. Waarbij je kon kiezen uit verschillende moeilijkheidsgraden waar ook weer verschillende achievements bij hoorde. Je begon gewoon rustig, deed dit een paar keer zodat je de missie uit je hoofd leerde om vervolgens dit op ‘Veteran’ te spelen en dit was destijds zo goed als onmogelijk maar het was mogelijk. Soms was je uren bezig om 1 missie te spelen, elke keer ging je dood en weer opnieuw. Op deze moeilijkheidsgraad bleven vijanden komen en moest je echt een weg banen door een missie. Speelde je gewoon op normaal dan ging je er mooi en lekker doorheen. Maar het waren relatief kleine en toffe missies, en nu gingen we er blind vanuit dat ze dit nu zouden herhalen.

Maar helaas wat er nu is, zijn grotere missies waarbij een achtergrond volledig mist. Ga naar het vliegtuig en doe dit in steath, oke prima maar dat hele vliegtuig is nergens te zien. Het probleem is dat de missie opzet te groot en zeer moeilijk is. Wanneer je even verkeerd schiet kan de vijand versterking inroepen. Wanneer dit gebeurt herstart de game maar want de vijanden blijven oneindig spawnen en het is niet meer te doen. Het is heel tof, maar het is echt moeilijk in de zin van dat het oneerlijk begint te worden. Met name wanneer vijanden maar blijven komen en je ammo ook een keer opraakt is het niet meer te doen.

Deze modus heeft echt potentie en het is echt zeer tof om te spelen. Maar je moet de moeilijkheidsgraad kunnen kiezen, de vijanden moeten ‘eerlijker’ worden afgestemd en de inleiding zou toffer moeten zijn. Je begint, krijgt een einddoel te horen en voor de rest zoek het maar uit. Dit had echt wat toffer kunnen zijn, zeker een gemiste kans.

Wel werken ze aan deze modus ook moest je deze weer apart downloaden wanneer je deze voor het eerst opstart dus het voelt echt aan als een soort van beta versie van deze modus. Kortom wacht echt met het opstarten van deze modus want het is nog lang niet af!

Ivar: Ik heb na echt 20x proberen één missie gehaald met een goed team, helaas is dit echt uniek, want 9/10x haal je de missie niet. De moeilijkheidsgraad is echt te hoog en dan niet omdat de vijanden zo goed schieten, maar omdat je letterlijk zonder ammunitie komt te zitten door het grote aantal vijanden.

Spelen? Yes!

Al met al kan ik concluderen dat de game goed en stabiel draait op de Xbox One en X. Het ziet er op de X fantastisch uit, en op de gewone One ziet het er acceptabel genoeg uit. Er is voor ieder wat wils, voelt en speelt fantastisch. De maps voelen wel weer echt Call of Duty aan. Maar helaas ontbreekt er wel een map waarvan je zeg ja dit is hem! Hopelijk komen er nog veel nieuwe en oude maps erbij want je bent er zo doorheen en iets meer had wel gemogen met name in Groundwar. De Spec Ops kan tof zijn maar is nu gewoonweg niet leuk om te spelen en is gewoon zo goed als niet te doen. Kortom de multiplayer voelt solide aan, zijn nog geen microtransacties zichtbaar wel is er een Store dus er komt vast en zeker nog wel wat cosmetische skins etc. aan. Maar Call of Duty en voornamelijk Modern Warfare is terug en doet het op alle fronten oprecht goed!

Eindconclusie

Call of Duty: Modern Warfare weet zichzelf opnieuw uit te vinden en weet een steengoede Call of Duty neer te zetten. Laat het origineel los en geniet van de meest mooiste en realistische Call of Duty die ooit is gemaakt. De meest complete Multiplayer in jaren! Gespeeld en getest op: Xbox One X en Xbox One.

8.5
  • Multiplayer overall
    9