Call of Duty Warzone – Review (BETA)
Full Article 10 minutes read

De meeste shooter spelers hebben of Player Unknowns Battlegrounds gespeeld, of de cartoon versie Fortnite. Apex Legends en natuurlijk de tientallen AA rip offs zijn een vrij nieuw shooter genre; namelijk de Battle Royale. In je eentje, of met je squad, moet je als laatste overblijven in een steeds kleiner wordende cirkel. Ohja, je dropt ook zonder (of met amper) gear om je te verdedigen. Het is dan ook een van de belangrijkste punten in elke Battle Royale game om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk goede uitrusting en wapens vindt om je mee te verdedigen en je een weg naar de top te vechten.

Samen uit, samen thuis!

Uniek

Hierin is Call of Duty Warzone uniek, want zij bieden de mogelijkheid om je persoonlijke load out samen te stellen EN vervolgens in de game op te roepen. Hierdoor kun je een eigen persoonlijke voorkeur aan wapens en perks gebruiken in de late game. Niet dat dit per se nodig is, het geeft je alleen een klein voordeel, want er zijn genoeg sterke wapens en killstreaks te vinden door de map heen. Vaak genoeg zie ik mensen die de persoonlijke load out (deels) laten liggen, zodat zij een gevonden wapen kunnen blijven gebruiken.

Tevens is een groot deel van de game mode gericht op het verkrijgen van zoveel mogelijk geld en dit vervolgens tijdens het potje weer uitgeven aan upgrades, of misschien nog wel belangrijker, en het terugroepen van gedode teammates. Daarnaast zijn er ook missies die je het spel een stuk makkelijker maken. Maar daar later meer over!

De load out drops zijn trouwens onderhevig aan constante verandering. In het begin was de load out drop een stuk goedkoper ($5000-$6000) en was geld ook een stuk makkelijker te vinden. Ondertussen is de loadout drop $8500, wat niet super veel geld is in het spel, maar de normale speler zeker niet in eerste paar minuten gaat vinden, vooral niet in de solo mode. Leg je als squad al je geld bij elkaar dan is de mogelijkheid zeker aanwezig om vrij vroeg in het spel de load out drop te kopen, maar dit is ondertussen ook te zien voor alle spelers in de omgeving; want die zien een grote rode wolk verschijnen.

Balancering:

Qua gameplay voelt de game heel erg gebalanceerd aan. Ik als een speler die al een half jaar de game niet meer had aangeraakt behaalde na twee dagen spelen gewoon het eerste chicken dinner! Ik noem mijzelf dan ook echt geen pro in Call of Duty, of shooters in het algemeen. Hierdoor kan ik vrij zeker zeggen dat het spel goed te spelen is voor zowel doorgewinterde veteranen van Call of Duty Modern Warfare, als voor de nieuwe lichting die op dit moment voor de eerste dagen de game aanraakt.

Wapens zijn gebalanceerd en het feit dat niemand echt direct dood is voelt fijn aan. Er is eigenlijk tot de laatste momenten altijd de mogelijkheid om weer terug te kunnen keren in het spel, mits je teammates de juiste beslissingen maken. Wapens voelen allemaal goed en eerlijk aan. Het feit dat je met een slecht wapen alsnog iemand kan killen die super goede gear heeft voelt chill en eerlijk aan. Zo kun je zelfs met ongeluk in het vinden van spullen, toch het heel ver schoppen in de game. Zo is het start pistool best een goed wapen om mensen mee te doden, vooral als je goed in headshots bent. Want, een headshot is 9/10x een instakill of anders een critical hit, waardoor de andere speler direct op de grond ligt of gelijk het hazenpad kiest.

De Gulag is een gave en unieke toevoeging aan de game

Leven na de dood:

Daarnaast krijgt iedere speler de mogelijkheid om zichzelf eenmalig terug te vechten in de game door de Gulag te overleven. Gulag? Ja, de Gulag, een russiche gevangenis! Hier worden de gevallen spelers in een 1 versus 1 potje tegenover elkaar gezet, om zo te beslissen wie van de twee terug mag naar de game. Wapens zijn gerandomiseerd tussen pistolen, revolvers en shotguns. Daarnaast kunnen andere gevallen spelers eromheen aanwijzingen geven aan hun favoriete speler of juist met stenen gooien om ze juist te irriteren. Meestal gebeurd dit echter vrij weinig omdat de spelers juist met elkaar op de vuist gaan buiten de arena (overigens zonder damage).

Win je in de Gulag? Dan mag je de gevangenis uit. Sterf je? Dan blijf je in de Gulag zitten en kun je je teammates spectaten. Ze kunnen je terugkopen bij een winkel voor $4500, wat overigens niet super veel geld is. Echter spawn je met geen gear, dus zul je in theorie vaak weer van voor af aan moeten beginnen. Lastig, want vaak gebeurd dit 5 tot 10 minuten in de game, waardoor alle goede loot al gepakt is.

Er is altijd een kans om terug te keren als je teammates je terug kopen of je de gulag overleefd…

Missies:

Er zijn drie soorten missies in het spel die je op verschillende locaties kunt beginnen: Supply runs, Bounty hunting of Intel gathering. Supply Runs zijn het handigst als je early in de game al goede loot wilt vinden, waaronder wapens, killstreaks of een gasmasker. Deze bestaan uit drie stages, waarbij je bij elke gevonden kist, betere loot krijgt. Bounty Hunting is handig om snel geld te verdienen, maar wij gebruiken het vooral als een gratis UAV.

Je krijgt namelijk de locatie te zien van een vijand en hoever je er ongeveer vanaf bent. Hierdoor is het zelfs slim om in de late stages van de game gewoon zo’n bounty hunting mission aan te nemen, omdat je dan weet waar er ongeveer vijanden zitten. Dan kun je hier lekker rekening mee houden.

Intel gathering is in eerste opzicht misschien de minst winstvolle, maar doe je er twee of drie, kun je vrij nauwkeurig zien waar de laatste cirkels zich gaan bevinden. Zo kun je een strategische wel overwogen keus maken om het ver te schoppen in de game. Mijn eerste chicken dinner (#1 plaatsing), is grotendeels te danken aan de Intel gathering, dus onderschat dit niet!

Endgame:

De endgame van de game is goed spannend, aangezien de cirkel soms een hele gekke beweging maakt. Hierdoor kan het voor twee tot drie cirkels lijken alsof je helemaal goed zit, en dan op de laatste twee cirkels in een keer juist er weer ver buiten zit. Daarnaast zijn de cirkels vaak op hele gekke, maar daardoor juist toffe, plaatsen. Zo hebben wij een cirkel gehad waarbij het eindgevecht op de top van een berg zat. Hierdoor vocht iedereen zich letterlijk een weg naar boven en was de chaos compleet. Ook hebben wij een gevecht gehad waarbij wij in een huis zaten en de laatste cirkel zich precies bevond in de locatie tussen het huis en de hoger gelegen klif er naast. Hierdoor moesten wij eerst diegenen die in de bovenverdieping zaten uitschakelen (chaos!) en vervolgens kwamen er vechtende groepjes de klif af gesprongen.

Een toffe feature is overigens dat de struiken in het spel een speler geheel kunnen verhullen. Hierdoor zijn wij eens een keer tweede geworden, omdat we gewoonweg lekker in de struiken zaten en iedereen ons zo voorbij liep. De heartbeat sensor is hiervoor uitermate handig, omdat je die kunt gebruiken om te zien waar vijanden zich bevinden. Het leukste is om vervolgens met een shotgun gewoon te schieten vanuit de struik als er iemand zich letterlijk op één meter naast je bevind en hem compleet verrast.

Een gevecht tot de laatste squad en spannend tot de aller laatste secondes!

Mogelijke verbeteringen?

Persoonlijk zou ik graag een night vision only mode willen en een nieuwe map natuurlijk. Dat zou voor mij al voldoende zijn om dit spel een stuk langer te kunnen blijven spelen. Echter krijg ik van medespelers vaak te horen dat zij attachments zouden willen vinden of de mogelijkheid kunnen krijgen om deze te kopen of in te wisselen. Dit omdat de game toch wel wat diepgang mist en alles in dienststaat om zo snel en simpel mogelijk het spel te kunnen spelen. Geen inventory is een fijne bijkomstigheid, maar toch zou wat weapon customization of bijvoorbeeld extra helmets wel gaaf zijn.

Ik zie de developers dit ook wel toevoegen, een functie om bijvoorbeeld een scope op een wapen in te wisselen voor een red dot die je net vindt in een huis. Wellicht dat ze een soort persoonlijke hub kunnen toevoegen, waarin je op een meer speelse manier je wapens kunt aanpassen of blue prints kunt gebruiken, want dit is vaak nog vrij onduidelijk.

Toch denk ik dat zelfs zonder deze extra’s de game een volwaardige Battle Royale ervaring biedt. Vooral de snelheid en stabiliteit dat je een game vindt en een game speelt is ongelofelijk goed. Ik heb eigenlijk nooit lag en de game speelt in een stabiele 60 FPS in 4K, terwijl ik met 150 spelers rond ren op de kaart. Daarnaast zijn de developers aan het kijken naar mogelijkheden met 200 of zelfs 250/300 man. Waarbij er een paar nieuwe modi worden geïntroduceerd:
Duo’s, squads van 4 en squads van 5. Daarnaast zal er naast Battle Royale ook een 50 versus 50 mode komen en als de 250-300 mode het aankan een 150 versus 150 full on battle mode. Dit is natuurlijk ongekend in het shooter genre en zou echt heel bruut zijn!

Plunder:

Er is ook nog een ander mode in Warzone, namelijk Plunder. Dit draait geheel om loot and extract, waarbij je als squad zoveel mogelijk cash moet vinden, en dit vervolgens op vaste punten uit de map moet extracten. Dit terwijl andere spelers natuurlijk zien dat jij die loot probeert weg te halen. Aan hun de taak om juist dit te voorkomen en zelf de loot te extracten. Ook een hele gave modus, waarbij het echter meer gaat om verzamelen in plaats van als laatste overblijven.

Plunder is een game mode waarbij je zoveel mogelijk cash moet verzamelen en de map uit zien te krijgen!

Call of Duty Warzone: Conclusie (BETA)

Call of Duty Warzone is in mijn ogen de beste Battle Royale game ooit gemaakt. Het is stabiel, wat veel battle royale games absoluut niet zijn, het speelt snel en lekker weg, en het is super gebalanceerd. Speel je al jaren CoD of ben je net een beginner? Je hebt altijd de kans om te winnen. Zelfs in crossplay, wat overigens perfect werkt, maakt het verschil tussen controller en Mouse & keyboard vrij weinig verschil. Zoals ik al aangaf, ik ben al 1e geworden met een squad die alleen controllers gebruikt en heel vaak in de top 5 geëindigd. Dit is dan ook in mijn ogen de beste en meest gebalanceerde shooter die ik ooit heb gespeeld. Ik kan niet wachten op wat er nog gaat komen, want ik denk dat Warzone de boeken in gaat als de game die Battle Royale nieuw leven heeft ingeblazen!

8.4
  • Gameplay
    10