Dragon Quest Builders 2 – (Nintendo Switch) Review
Full Article 6 minutes read

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen maar dan wel met een verhaal en een belangrijk doel! Je bent namelijk in de wereld van Dragon Quest Builders 2 net als in het eerste deel een bouwer. Het is aan jouw de zware, maar zeer leuke, taak om de lokale bewoners te helpen met het heropbouwen van hun dorpjes/nederzettingen. En dit keer niet in 4K op een groot scherm, nee gewoon lekker klein en knus op de Nintendo Switch (want dit is waar ik deze game op heb gespeeld)! Inmiddels heb ik aardig wat uur in het tweede deel gestoken en het werd eens tijd voor een review!

De Nintendo Switch is per uitstek het platform voor dit soort games, even snel wat bouwen, een missie uitvoeren om zo weer verder te kunnen en dan weer verder met wat anders. Maar deze game leent zich ook perfect om uren achter elkaar te spelen want het ziet er fantastisch uit, werkt heerlijk en het bouwen is veel fijner en prettiger dan het eerste deel (wat al goed was!).

In het kort

Dragon Quest Builders 2 vind plaats enige tijd na de gebeurtenissen van Dragon Quest II. Waarbij het draait om de Children of Hargon, die wraak zoeken voor de nederlaag van Hargon en Malroth door de nakomelingen van Erdrick. Waarbij er wordt gezorgd dat alle bouwers worden geëlimineerd en dat niemand meer iets kan of mag maken. Je kiest als speler uit een mannelijke of vrouwelijke bouwer (deze kan je licht aanpassen naar wens), die door deze groep wordt gevangen genomen samen met alle andere bouwers ter wereld op een schip. Wanneer je met jouw bouwer ontsnapt en aanspoelt op het eiland Isle of Awakening ontmoet je Malroth die geen herinnering aan zijn verleden heeft. Malroth helpt jouw bij het verbeteren van jouw bouwkrachten en nog veel meer.

Het verhaal is aanwezig en je volgt en krijgt zo nu en dan wat mee hiervan. Echter draait het maar om twee dingen, bouwen en de vijand verslaan om zo verder te gaan of meer te leren. Want je begint als simpele bouwer, met weinig kennis. Hoe meer je van de wereld ontdekt, hoe meer missies je speelt hoe meer je leert te bouwen.

Grafisch

Het eerste deel zag er destijds al erg mooi uit op de Switch. Het tweede deel ziet er net wat mooier uit, wat kleurrijker, met name het water. Ook zijn de personages wat meer gedetailleerder. Maar verder zie ik eigenlijk zo op het eerste oog niet veel verschil. En dit is zeker geen minpunt want zoals ik al aangaf het eerste deel zag er al schitterend uit. De interface en alle info is net wat mooier uitgewerkt al zijn de info teksten soms wel erg klein op het scherm. Kort gezegd ook dit tweede deel ziet er heerlijk sfeervol en fantastisch uit!

Mogelijkheden

Het eerste deel was destijds de eerste keer dat ik in aanraking kwam met deze game-serie. Nadat ik 20 uur in de demo had gestoken kocht ik de volledige versie. Na 30 uur bouwen kwam ik erachter dat ik ver buiten mijn basis had gebouwd en besloot opnieuw te beginnen. Nadat ik een uur of 100 erin had gestoken was ik er klaar mee. Niet de game uitgespeeld maar het voelde voor mij aan als ‘uitgespeeld’.

Het tweede deel doet precies wat het eerste deel ook deed, maar ze hebben veel dingen uitgebreid en zeker verbeterd.Het zijn geen gigantische veranderingen maar alles samen zorgt ervoor dat je wat vlotter en prettiger door de game heen gaat. Om een voorbeeld te nemen, onder de a knop zitten nu een aantal tools. Waarbij je dingen kan verplaatsen, water kan meedragen en zo je eigen water reservoir kan bouwen, en een gigantische hamer. In het eerste deel moest je elke keer je werktools zelf maken. Nu met deze hamer die ook niet kapot gaat wat bij die werktools wel gebeurde. Kan je eigenlijk al vrij snel dingen vergaren en kapot maken en uiteraard verzamelen.

Ook is het vergaren van resources ook flink aangepakt, zo kan je met 2 knoppen veel meer dingen vergaren. Heb je een paar bouwstenen nodig, geen probleem binnen een paar seconden kan je met je hamer in één keer een paar blokken kapot slaan en deze meenemen. Ook dit is aangepast het meenemen van je items. Voorheen moest je een grote schatkist maken waarin alles werd opgeslagen. Maar nu kan je standaard alles al meenemen zonder deze kist te bouwen. Daarnaast werd elk slot gebruikt voor bijv. max 100 van hetzelfde item. Had je bijv. 100 blokken verzameld wilde je er meer dan werd er een tweede slot gebruikt en ging je zo door. Nu gaat het gewoon door boven de 100 en zit je niet binnen de kortste keren dat al je slots zijn gevuld met één van hetzelfde item. Dit is ook echt enorm handig en zorgt weer voor een mooi overzicht.

Ook ben je niet meer alleen zoals in het eerste deel. Je reist nu samen met Malroth en later komt er zelfs een hond bij die je zelf een eigen naam kan geven. Waarbij Malroth je helpt met het vechten tegen vijanden en ook het verzamelen van resources. Zoekt en vindt je hond juist bepaalde resources die je anders niet zou vinden. Deze liggen bijv. begraven onder de grond. Erg handig en ook erg leuk als je op reis gaat.

Slot

Als ik deze game moet uitleggen aan iemand die dit nog nooit heeft gespeeld is het de Minecraft, gemixt met een soort van RPG. Dit omdat je personage beter wordt naarmate je meer doet. Je hebt de hele wereld waarin je kan bouwen MAAR je hebt een stuk grond wat als je basis dient alles wat je hierop bouwt is in belang van je dorp wat je aan het bouwen bent. Want dit is je doel, jij als bouwer moet nu ervoor zorgen dat de basis waar je bent beland dit omtovert tot een dorp wat weer bloeit en groeit.

Dragon Quest Builders 2 is een waardig vervolg met veel opties en mogelijkheden. De perfecte game voorop de Nintendo Switch waarbij je even snel nog wat verzameld, even snel dat laatste huisje afbouwt, of juist even snel nog je tuin bijhouden. Voor mij ging het niet om het verhaal, maar echt lekker achterover leunen en op mijn gemak van een stuk kaal grond iets leuks weten te maken!

En heel stiekem vindt ik persoonlijk dat Dragon Quest Builders 2 de beste Switch game is tot nu toe!

You have reacted on "Dragon Quest Builders 2 – (Nintendo Switc..." A few seconds ago
Dragon Quest Builders 2 (Nintendo Switch)

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen! Dit is waar het in Dragon Quest Builders 2 om draait. En door het bouwen help en red je de lokale bewoners ook nog eens! Dragon Quest Builders 2 is echt een fantastische game die fantastisch draait op de Nintendo Switch.

8.6
    8
  • Content en Omgeving/ Levels