Far Cry New Dawn – Review
Full Article 6 minutes read

De bommen zijn gevallen, de wereld is grauw en de laatste plukjes levende flora en fauna zijn langzaam aan het verdwijnen. Wacht… Dat is Fallout. Dit is Far Cry en hier is de natuur juist weer helemaal terug gekomen. Grote bossen zijn gevuld met levende wezens en dorpjes van weleer zijn overgroeid.

Een prachtige game, met grote volle bossen en ook dorre woestenijen.

Natuur is terug

Far Cry New Dawn speelt zich ongeveer 20 jaar na Far Cry 5 af en is een direct vervolg van dat deel. Het is dan ook een must dat je eerst Far Cry 5 hebt gespeeld voor je aan dit spel begint. Waar Fallout en Mad Max een wereld laten zien waar het ecosysteem geheel is vernietigd, laat Far Cry New Dawn een realistischer beeld zien van een post apocalyptische wereld. Natuurlijk zijn er wel artistieke vrijheden genomen zoals het overmatige kleurgebruik van roze en paars.

De natuur heeft weer veel locaties overgenomen, maar op andere plekken is de radiatie nog aanwezig en dood alles op zn pad!

Ubisoft heeft echter echte wetenschappers in de hand genomen om te kijken hoe een wereld zal functioneren en eruit zal zien nadat de atoombommen vallen. Nee, niet al het leven zal zijn uitgeroeid zoals ze laten zien bij Fallout, maar het zal veel meer lijken op de serie Jericho (2006). De natuur heeft na 15 – 20 jaar veel delen van de voorgaande menselijke infrastructuur weer overgenomen. Details zoals afgebladerde verf op gebouwen en vervallen huizen zijn goed te zien, vooral in vergelijking met Far Cry 5. De kaart is namelijk exact hetzelfde, maar toch geheel anders! Je zult delen herkennen, maar negen van de tien keer zul je gewoon weer verdwaald raken, ook al heb je 100 uur in Far Cry 5 zitten.

Missies

Het verhaal van Far Cry New Dawn is minder sterk dan dat van Far Cry 5, maar de missies zijn minstens net zo leuk. Zonder het verhaal te spoilen zul je gaan knokken tegen de Highwaymen, een gang die de macht heeft gegrepen in de gehele west kust van de Verenigde Staten. Aan jou de taak om deze gang te vernietigen en de leiders te doden.

Erg tof zijn de nieuwe ‘Expeditions’, waarin je samen met een vriend gaat knokken tegen de Highwaymen bij bijvoorbeeld de Golden Gate Bridge, de Hooverdam of een oud pretpark in een bayou (moeras). Je kunt nieuwe Expeditions unlocken door je eigen dorp te versterken en natuurlijk te vergroten.

Expedities zullen je naar de verste uithoeken van het continent brengen.

Het is dan dus ook erg tof dat je de Highwaymen overal tegen kunt komen en ook twee andere facties, waaronder de oude government (waar jij onderdeel van bent) en een andere factie die ik niet ga spoilen op dit moment! Daarnaast zitten er zelfs Arena’s en Demolition Derbies in het spel, waar je ook aan kunt deelnemen!

Je eigen dorp

Door survivors en ‘heroes’ te helpen, kun je jouw eigen dorp versterken en dit tot een waardige uitvalsbasis creëren, geheel met helicopter platformen. Je kunt ook andere dorpen helpen en zo de Highwaymen steeds verder terug dringen.

Maar je eigen dorp, hoe werkt dat nou precies? Je krijgt verschillende mogelijkheden om verschillende punten te verbeteren binnen je dorp. Het spel leidt je qua verhaal hier ook langzaam doorheen, maar de manier waarop je het dorp ‘upgrade’ zorgt voor een eigen spelwijze. Zo kun je ervoor kiezen om te focussen op het agrarische gedeelte, waarmee je planten kunt krijgen om te healen. Maar je kunt ook het hospitaal verbeteren en daardoor meer levensbalkjes krijgen. Wil je meer vuurkracht? Zorg ervoor dat je de armory upgrade!

Je eigen dorp heeft nieuwe en bekende karakters.

Zo zijn er naast de bovengenoemde nog een stuk of zes tot zeven andere mogelijkheden om je uitvalsbasis te upgraden. Hierdoor kan het spel per persoon verschillen en met name de missies die je doorloopt kunnen anders lopen.

Characters

Uit alles blijkt dat Far Cry New Dawn een mooi vervolg is op Far Cry 5. Let trouwens goed op in de wereld, want je zult veel karakters tegen komen die ook in Far Cry 5 voor zijn gekomen. Helaas kan ik hier niet diep op in gaan zonder het verhaal te vertellen, maar het is een feest van herkenning voor diegenen die het voorgaande spel hebben gespeeld.

Naast de oude karakters (die ook allemaal hun eigen verhaal hebben doorlopen na de events van Eden’s Gate), zul je ook veel nieuwe karakters tegen gaan komen. Waaronder natuurlijk nieuwe dieren die jou zullen helpen met je survival in Hope County.

De natuur heeft veel oude locaties weer overgenomen!

Muziek

Net als in het voorgaande deel heeft ook Far Cry New Dawn een geweldig scala aan muziek. Waar je in je eigen dorp voornamelijk de oude Country Rock zult horen, kun je in de kampen van de Highwaymen juist Death Metal en Punk horen. Dit verschil brengt een groot contrast tussen de verschillende partijen en een derde partij heeft natuurlijk ook weer hele andere muziek. Het is dan ook altijd genieten en op het moment dat je weer een gestoorde track hoort aanstormen, zul je snel dekking moeten zoeken, want de Highwaymen zijn op rooftocht!

Monsters

Een post apocalyptische wereld is natuurlijk nooit af zonder een paar gemuteerde monsters in het spel. Hier maakt Far Cry New Dawn dan ook gretig gebruik van, door bestaande diersoorten te combineren met de elementen. Deze gemuteerde monsters zijn de sterkste in het spel en zullen dan ook op sommige momenten als een soort eindbaas aanvoelen, met name als je ze zonder een partner probeert te verslaan…

Gemuteerde beesten zullen je zonder genade aanvallen!

You have reacted on "Far Cry New Dawn – Review" A few seconds ago
Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn zal geen bergen verplaatsen en doet precies wat het moet doen. Een goed en vermakelijk spel voor een lage prijs. Verwacht geen revolutionaire veranderingen, maar geniet vooral van een extra paar hoofdstukken in het prachtige Hope County, wat overigens er even prachtig uit ziet als in het voorgaande deel. Eigenlijk kan ik alleen maar positief zijn over Far Cry New Dawn en met een woord kan ik het spel beschrijven: Genieten.

7.6
    6
    7