Generation Zero – Review
Full Article 8 minutes read

Een eilanden archipel in Zweden wat een robot invasie meemaakt ten tijde van de koude oorlog. Een mysterie van duizenden verdwenen burgers en een constante Russische dreiging. Combineer dit en je krijgt: Generation Zero. Een survival co-op first person shooter, waarin je de invasie op het Zweedse eiland moet zien te overleven…

Robots hebben eind jaren 80 een Zweeds eiland overgenomen…

1989, de koude oorlog

Het is het jaar 1989 en de koude oorlog loopt op zijn einde. Waar Zweden in de tweede wereldoorlog grotendeels neutraal bleef (ze zijn erg rijk geworden aan de wapenindustrie met Duitsland), kozen ze in de tweede helft van de 20e eeuw de kant van de Verenigde Staten. Hierdoor werd de industrie booming, maar de dreiging uit Rusland werd constant groter.

Generation Zero verteld over deze dreiging en de sancties die Zweden instelden. Dienstplicht, wapentraining en een constante staat van paraatheid. Het eiland waar jij vakantie aan het vieren was, is helaas overspoeld door een gigantische invasie van Robots. Deze robots komen zo uit de verhalen van Scythe, met gigantische machine geweren, robot honden met ijzeren kaken en submachine geweren op hun rug en vliegende drones met EMP’s.

Het verhaal is dan ook omhult in mysterie en dit, te samen met de zeer originele setting qua locatie, is heerlijk verfrissend in de huidige gamemarkt. Waar komen de robots vandaan, wat hebben de Russen ermee te maken? Waar is de bevolking gebleven? Dit is allemaal nog een vraag en dit zal later in het spel beantwoord gaan worden.

Je kunt het spel geheel doorspelen met 1 tot 4 spelers.

Multiplayer

Eigenlijk merk je in alles dat het spel bedoelt is om met 2 of meer personen door te spelen. Als je het een beetje slim speelt kom je in het tutorial eiland (een gedeelte waar je +- de eerste 5-10 uur zult vertoeven) genoeg Adrenaline Shots tegen, waarmee je jezelf of andere spelers kunt reviven. Zelf kwam ik erachter dat deze shots wel heel snel er doorheen werden gejaagd toen ik eenmaal een ondergrondse bunker betrad waar er om elke hoek een vijand kon schuilen.

Het feit dat de gehele bunker geen verlichting had en ik dus moest vertrouwen op mijn zaklamp, maakte het spel zelfs een tikje horror survival, precies waarvan ik hou! Met een vriend samen spelen maakt het spel zeker makkelijker, omdat je de focus niet meer alleen op jezelf legt.

Om te overleven zul je kogels moeten verzamelen en ook verbandrollen en andere medische items.

Survival

Het spel is een soort survival shooter, waar ik echt de focus leg op het woord: soort. Je hoeft namelijk niet te eten of te drinken en kunt ook niet zwemmen. Iets waar ik persoonlijk wel voor had gekozen als ik de ontwikkelaar was geweest, aangezien het net die extra touch had kunnen geven in het spel.

Wel moet je munitie vinden voor je wapens, kun je kleding vinden die weer elk een eigen bonus geven en zijn de adrenaline shots en bandages ook zeer handig om te hebben. De zaklamp is ook iets wat je nodig hebt, want er zijn ruimtes in het spel waar je gewoon geen hand voor ogen ziet. Zo kom je uiteindelijk bij bunkers terecht waar er letterlijk geen licht schijnt. Dit zijn dus levels van een half uur, waar het enige licht dat van je zaklamp is of de rode ogen van de robots…

De graphics zitten in dit spel tegen foto realisme aan!

Combat

De vijanden zijn geweldig gedetailleerd en het feit dat je echt tactieken kunt gebruiken is echt heel erg tof. Je kunt namelijk sluipen, voor als je met een shotgun van dichtbij een dodelijk schot wilt lossen, of juist gebruik maken van een silencer zodat de robots niet weten waar het schot vandaan kwam. Meestal is het ook zeker handig om vanaf een afstand eerst de bepantsering van de sterkere robots kapot te schieten, want eenmaal binnen schootsafstand ben je altijd het haasje.

De gevechten zijn verassend snel en vloeiend, wat je meestal niet ziet bij een studio die nieuw is in het fps genre.

Meestal is een gevecht echt rennen geblazen en van cover naar cover rennen, terwijl je schietend de vijand te slim af probeert te zijn. Soms merk je echter dat de AI niet super goed is. Je kunt soms letterlijk op 2 meter afstand langs een vijand kruipen en hij heeft je niet door, zelfs al kijkt hij je direct aan. Dit is erg zonde, want voor de rest speelt de combat heerlijk weg. Wapens wisselen is heerlijk vloeiend en de combat is snel en het spel is eigenlijk altijd stabiel tijdens grootschalige gevechten.

Graphics

Ik vind dat ik even een moment moet nemen om de graphics te benoemen bij dit spel, want dit spel is mooier dan menig andere game! Ik durf zelfs te zeggen dat het qua graphics wellicht op dit moment in de top 3 staat van mooiste graphics op de consoles. Daarnaast is de lightning ook stukken beter vergeleken The Hunter, wat in dezelfde engine is gemaakt.

Soms zul je zien dat er assets zijn die niet super mooie details hebben (met name de hooibalen for some reason), maar kijk je hier overheen, dan kun je soms echt fotorealistische graphics te zien krijgen! Hieronder een paar screenshots uit het spel (klik op de afbeeldingen om ze te vergroten) in 4K kwaliteit.

Bugs

Helaas komt het spel niet altijd goed uit haar verf. Het is dan ook duidelijk dat we in deze game te maken hebben met een kleine studio. Er is veel copy en paste qua huizen, alhoewel het level design wel erg goed is. Hierdoor lijken veel locaties op elkaar, maar iemand die regelmatig in Zweden vertoefd kan wel vertellen dat dit klopt. In Zweden zijn namelijk veel huizen als een soort bouwpakket afgeleverd en lijken daarom vaak bijna 1 op 1 op elkaar. Dus qua vibe is dit eigenlijk juist kloppend, alhoewel ik moet zeggen dat je wel merkt dat er niet genoeg mankracht was om dit eventueel meer gevarieerd te maken.

Daarnaast zijn er soms drempels in containers en kleine huisjes waar je niet automatisch overheen stapt en dus tegen een soort onzichtbare muur aanloopt. Zonde, want dit brengt je soms echt even uit de ervaring.

Je zult in het spel vele locaties ontdekken op een van de grootste fps maps ooit gemaakt.

Framerate

Op de consoles is de framerate eigenlijk altijd stabiel, ook tijdens grote gevechten. Op de Xbox One X, waar ik op speel, kom ik dan ook nooit onder de 30 frames per seconde uit op 4K. Eigenlijk zijn er weinig games die zo vloeiend spelen als Generation Zero. Ook op de Playstation speelt het spel heerlijk weg met een stabiele 30 frames per seconde. Op de PC is dit echter niet het geval en zij maken dan ook vaak crashes en grote FPS drops mee.

Gelukkig heeft de ontwikkelaar aangegeven dat zij haar game blijven verbeteren met patches, bugfixes en je kunt ook online een wish list invullen en naar hen opsturen. Ze antwoorden dan ook direct op hen fans en dat vind ik persoonlijk echt een hele goede zaak. Als je kijkt naar hoe ze de afgelopen games hebben ondersteund (The Hunter als voorbeeld), kan ik met zekerheid zeggen dat ik vertrouwen heb dat ze dit oplossen.

De dorpen en steden zijn verlaten nadat de robots het eiland zijn binnengevallen…

De toekomst

De ontwikkelaar heeft al aangegeven om de spel wereld langzaam te gaan vergroten met zowel gratis als betaalde uitbereidingen. Hierdoor zullen nieuwe vijanden, nieuwe verhalen en vele nieuwe locaties toe worden gevoegd aan dit al immens grote spel in het Zweedse platteland en de dichte bossen…

You have reacted on "Generation Zero – Review" A few seconds ago
Generation Zero

Generation Zero is een spel met een zeer origineel verhaal, wat helaas niet altijd even goed uit de verf komt door de bugs die het spel teisteren. De ontwikkelaar kennende zal dit echter worden aangepakt en opgelost. Het spel doet gelukkig goed waar het voor gemaakt is, namelijk een spannende en zeer vermakelijke co-op shooter met survival elementen. De graphics zijn soms fotorealistisch, wat dit spel zeker ten goede komt. Daarnaast is het verhaal vrij goed, maar je zult wel veel zelf op onderzoek moeten gaan. Kijk je hieroverheen dan zul je zeker van dit spel gaan genieten. Vooral voor een prijs welke de helft is van soortgelijke AAA games, is dit eigenlijk een musthave voor alle shooterfans!

7.6
    7
    6