Kingdom come: Deliverance
Full Article 5 minutes read

Terwijl ik rustig op mijn paard door de bossen van Pribyslavitz rij hoor ik een gevecht verderop. Een groep cumanen vecht tegen een groep bandieten. Ik spring van mijn paard en ren op ze af, een intens gevecht volgt. Na het gevecht als ik de enige ben die nog staat pak ik de beste harnasonderdelen om mijn kapotte delen te vervangen. De rest neem ik mee naar de stad om te verkopen. Van dit geld laat ik de smid mijn harnas repareren en koop ik wat eten in voor de lange reis die ik voor de boeg heb in Kingdom Come: Deliverance.

Kingdom Come: Deliverance is een actie avonturen RPG die zich afspeelt in het jaar 1403 in het voormalige Bohemia (Tsjechische Republiek). Je naam is Henry en je bent de zoon van de lokale smid in Skalitz. Er is een grote oorlog bezig tussen de koning en zijn trouwe volgers, en de halfbroer van de koning, Sigismund. Sigismund neemt de koning Wenceslaus gevangen en begint alle delen loyaal aan de koning te plunderen. Jij (Henry) woont in een van deze dorpen, en na gruweldaden te hebben meegemaakt is je wereld voor altijd veranderd.

Het verhaal van Kingdom Come: Deliverance is gebaseerd op de hero’s journey, het klassieke oude heldenverhaal. De reis van de underdog naar de top. Het verhaal is goed uitgewerkt. Naast de main questline zijn er natuurlijk ook sidequests. Bij andere grote games worden er vaak filler missies gemaakt, deze game heeft dat niet. Elke missie heeft zijn eigen diepere korte verhaaltje, en dat maakt het verhaal geweldig. Alles wat je meemaakt is een avontuur, er zijn geen saaie missies, alleen wat lastigere.

Gameplay

Het belangrijkste wat deze game te bieden heeft is de swordplay. Net als games zoals Chivalry: medieval warfare, Mount & blade en For Honor, maar dan nog iets beter uitgevoerd. Je kan in zes richtingen slaan bij Kingdom Come: Deliverance. Het combat systeem is een stuk realistischer dan andere games die erop lijken. Naast de verschillende richtingen waar je heen kan slaan maakt het ook uit wat voor een armour je draagt. Als je volledig dik plaatharnas draagt doet een zwaard bijna geen damage op je, maar een knots veel meer. Dit oog voor detail is heel fijn om eens in een game mee te maken.

Ivar’s experience:

Natuurlijk kan ik (Ivar) het niet laten om ook even mijn ervaring met dit geweldige spel te delen. Na tientallen uren in deze grootschalige RPG te hebben gestopt, kwam ik erachter dat de developers met dit spel een nieuwe standaard hebben neergezet voor RPG’s. De grote AAA studio’s zijn niet diegenen waar de beste games vandaan komen. Nee, de echt goede developers zijn de studios uit het oosten van Europa, namelijk CD Project Red en Warhorse studios.

Ik vergelijk dit spel dan ook vaak met The Witcher. Eveneens een geweldig spel, waarvan de overlap voornamelijk ligt op de diepgang van de questes, de vele interessante characters en het sterke verhaal. Als vervend RPG speler zal ik dan ook zeker aanraden om deze twee studio’s in de gaten te blijven houden, want deze twee zetten beide een nieuwe standaard neer.

De game heeft het gameplay detail van Elder scrolls: Oblivion, de look van een fantastische AAA game en een solid verhaal. Wat ik belangrijk vind aan de gameplay is dat ze je een heleboel opties geven. In mijn eerste playthrough van de game had ik nooit iets gestolen, maar later ben ik gaan proberen zoveel mogelijk te stelen, en combat proberen te vermijden en mijn vijanden stealth te killen. De game geeft je veel ruimte om echt je eigen avontuur te maken binnen deze wereld. Wil je meedoen aan paard races? Bandieten kampen uitmoorden voor rewards? 10.000 Groschen stelen om er vervolgens een geweldig harnas van te kopen? Het kan allemaal, daarom is het gameplay aspect van de game zo goed.

Muziek

De muziek in Kingdom Come: Deliverance is geweldig. Het versterkt de immersie. De hele spelwereld heeft al een geweldige middeleeuwse atmosfeer maar de muziek versterkt dit enorm. Rustig met je paard over de grote velden galopperen en door de bossen lopen terwijl er een rustig middeleeuws deuntje speelt, of je in de kroeg een gevecht houd en erna met een groepje vrouwen meegaat, er is altijd passende muziek in de game.

Release

Toen de game net uitkwam waren er helaas veel bugs en glitches. Binnen enkele weken waren de meeste opgelost maar er waren nog steeds allerlei kleine probleempjes. De game is nu zo goed als bug-free. Kingdom come Deliverance begon als een indie studio met een kickstarter en om te zien dat ze deze game uiteindelijk ook hebben gemaakt is geweldig. Dat er een paar bugs en glitches in zitten is niet vreemd, er zijn genoeg AAA games met kleine bugs en glitches, daarnaast was het natuurlijk wel een jammere paar eerste dagen. Als je de game nu zou halen is zo goed als alles al gefixt.

You have reacted on "Kingdom come: Deliverance" A few seconds ago

Kingdom come deliverance is wat er gebeurt als je een groep enthausiaste mensen de tijd en resources geeft om een game te maken. Na veel speelplezier geef ik de game een 9. Het laagst bveoordeelde zijn de animaties, dot komt doordat er in de eerste maanden van de game veel problemen waren met allerlei animaties en bewegingen van karakter, maar dat is nu opgelost. Ik ga nu zelf aan de DLC’s beginnen, als ik daarmee klaar ben maak ik een nieuwe review. Tot dan!

9.0
    9
    10