Mafia I Remake, Xbox One X Review
Full Article 8 minutes read

Als Mafia fanaat (films/games en series) is het fantastisch om in de huid te kruipen van een ‘Made Man’. Voor mij is Mafia II nog steeds de pinnacle onder de Mafia games en al komt The Godfather game wel in de buurt, toch blijft Mafia II in alle opzichten uniek en goed uitgewerkt. Maar hoe staat het ervoor met deze remake van Mafia I, want een remake legt de lat wel hoger dan een remaster! Kort gezegd is dit een ‘offer we can’t refuse’ of moeten we deze remake links laten liggen?

In het kort

Vroeger was alles anders, iets wat door vele vaak wordt herhaald en dat is meestal met een goede reden. In dit geval waren de games meestal lineair wat inhoud dat de game een sterk verhaal had wat je volgde en de spel wereld slechts als een mooi decor fungeerde. Mafia I is een goed voorbeeld hiervan. Destijds bracht het een gigantische spelwereld die leeg was maar het had een mooi en uniek verhaal.

Vandaag de dag zijn we dit niet meer gewend, zelfs Mafia III is een wereld van verschil met hoe het in het eerste deel is. Mafia I is door deze remake vernieuwd en naar een hoger niveau getild op grafisch vlak. Maar qua spelwereld en speelbeleving is het een stap terug in de tijd en is het echt wennen. We roepen altijd: we willen graag de single player games terug! Nou dit willen we, dat klopt, maar wennen is het zeker!

Grafisch

Want laten we de game maar eens beoordelen op het misschien wel belangrijkste punt van deze remake, namelijk hoe ongelofelijk mooi Mafia I is geworden. Het origineel dateert uit 2002 en in die tijd hadden ze het maximaal wel bereikt. Maar wat we nu zien is een fantastisch ogende game die soms even zijn glans weer laat vallen en dan zit je toch weer te kijken naar een game die niet consistent is hierin. Zo zit je midden in een fantastische cutscene en gaan ze over naar de gameplay en dan is dit net even wat minder, had bijv. Die cutscenes ook iets minder gemaakt zodat het op z’n minst gelijk aanvoelde en ook uit zag.

Los daarvan is ray tracing nu een ding aan het worden met de next gen consoles die dit kunnen. Denk aan betere en mooiere belichting’s effecten. Of juist mooie weerspiegelingen op bepaalde objecten. Nou wat 2K heeft gedaan weet ik niet maar de game heeft een soort van ray tracing effect. En ik weet dat wat we in deze game zien geen ray tracing is maar het voelt opeens heel mooi en nieuw aan allemaal. En zo mooi dat je denkt waarom is dit nog niet eerder gedaan in een game, behalve in Assassin’s Creed Unity?!

Al met al laat 2K zien met deze remake dat veel ontwikkelaars blijkbaar kansen hebben laten liggen op dit vlak. Want een game kan er schitterend uitzien, en kan mooie licht effecten hebben. En ja de game Star Wars Jedi Fallen Order was prachtig maar toch hebben ze met Mafia I iets speciaals weten te maken. Mijn complimenten hoe deze game grafisch is geremake want het ziet er schitterend uit en dit is ook precies wat we van een remake verwachten!

Spel wereld en mogelijkheden

Het origineel heb ik destijds voor een paar minuten kunnen spelen. Ik weet nog dat het amper draaide op mijn PC en dat de savepoints tergend in elkaar zaten. Als ik vertaal naar wat ik ervan weet is dat de remake zo goed als een compleet nieuwe game is, met wel veel kleine mankementen die niet hadden gehoeven. Geen bugs maar je merkt het is een oude game in een nieuw jasje.

Zo heb je heel simpel wanneer je iemand moet aanspreken, je drukt op X, vervolgens loopt je karakter heel raar naar die persoon, die draait weer heel raar om, ze wachten tot ze perfect tegenover elkaar staan en dan begint het gesprek. Dit voelt en is gewoon hele ouderwetse gameplay wat veel soepeler nu had gekund.

De game neemt je zo goed als helemaal mee aan het handje. Zo wordt de kleding voor je gekozen (wat later in de Mafia serie, zo goed als is aan jou om te kiezen). Het is ook niet rij even een half uur om daarheen te gaan voor een missie om vervolgens tijdens deze rit talloze zij missies te voltooien, nee Mafia I is gewoon recht toe recht aan. Het draait om het verhaal, waarbij de spel wereld dit keer weer dient als een decor, maar wel het mooiste decor wat we tot nu toe hebben gezien in een game als deze.

Nu we langzaam naar de afronding gaan van deze review dienen we nog één belangrijk onderdeel te behandelen en hier staat of valt de game volledig op. Namelijk het verhaal want dit is een verhalende game die puur en alleen draait om het verhaal, de missies die dienen als opvulling of juist om meer diepgang te krijgen in het verhaal.

Heeft Mafia het niveau van Mafia II? Of als we er een film naast zetten The Godfather? Nee helaas niet, het kan er niet aan tippen, maar we moeten even in acht nemen dat Mafia II jaren later kwam, en dat in de tijd toen dit eerste deel uitkwam we gewoonweg nog niet zo ver waren als dat we nu zijn. Dat gezegd te hebben, krijg je een minimalistisch Mafia verhaal waar zo goed als alle elementen in zitten.

Je kruipt in de huid van Thomas “Tommy” Angelo’s en je begint je carrière als simpele taxi chauffeur. Natuurlijk kom je per toeval in aanraking met twee Mafiosos. Je helpt hen en zo maak je kennis met de Salieri familie. Je ontmoet al vrij snel Don Salieri, en wordt zo langzaam zijn vertrouweling. Langzaam maar zeker ontmoet je de vaste familie van Salieri en ben je er onderdeel van.

Ook hangt er liefde in de lucht want elke Mafioso vindt natuurlijk zijn droom vrouw en ook dit overkomt Tommy vindt hij Sarah met wie hij later ook trouwt. Echter gaan ze vrij snel door dit deel van zijn leven en is het in dit eerste deel soms ondergeschikt. Wat jammer is want voor je het weet zijn ze getrouwd zonder dat we dit zagen.

De meeste tijd spendeer je dan ook met Paulie en Sam. Je krijgt een opdracht van de Don en dat voer je meestal met één van deze twee of zelfs beide uit. Hoewel dit tof en leuk gedaan is krijg je niet echt een band met de personages uit Mafia I. En dit is een zeer gemiste kans, ze blijven je niet echt meer bij.

Wel is het een klassiek Mafia verhaal met alles erop en eraan, en je weet al aan het begin wat er mis gaat, hoe de dingen verlopen en dan denk je dat je het einde kan voorspellen? Nou niet dus, ik zal er weinig over zeggen behalve dat ik zelfs verbaast stond te kijken wat er gebeurde en het was zeer mooi, en zeer netjes gedaan. Wat dit onderdeel in de review ook zo moeilijk maakt, het balans is niet zo goed, maar wel goed genoeg voor dit eerste deel uit de trilogie.

Slot

Was dit een compleet nieuwe game die we nog nooit eerder hadden gezien dan had deze game een lager cijfer gehaald. Maar het gaat hier om een remake en geen reboot dus ze moeten trouw blijven aan het origineel en kunnen niet zo opeens alles over boord gooien of complete delen herschrijven of .. nee ze moesten trouw blijven aan het origineel. En het is 2K gelukt wat weinig developers is gelukt namelijk een mooie en prachtige Mafia game te remaken, en dit geheel naar 2020 te tillen. Misschien is dit wel de mooiste game in zijn genre van deze generatie, wie weet.

De game is niet perfect en heeft genoeg om dieper op in te gaan. Een grote gemiste kans wat het verhaal betreft dit was toch wat wat erg dunnetjes en je miste de binding met de personages, wat erg jammer is. Maar ik moet bekennen het is een prachtige game en een must voor vele gamers, en zeker must voor Mafia fanaten.

Laten we de Don maar citeren want er is er maar één die dit kan en ook mag doen, want Mafia 1 Remake is:

An offer you can’t refuse.

Mafia I Remake, Xbox One X Review

Een remake op deze manier afleveren is van wereldklasse. Mafia I kent hier en daar wat minpunten, maar dit is en blijft een remake en geen reboot. 2K moest trouw blijven an het origineel en heeft hiermee zeker fantastisch werk afgeleverd. Was het verhaal en de gameplay nu net wat beter uitgewerkt dan was het cijfer zeker hoger geweest. Helaas is het verhaal flinterdun, voelt het gehaast in de game en krijg je niet echt een band met de personages. Maar al met al een fantastisch remake die je zeker een uurtje of 20 zoet weet te houden.

7.0
    7
  • Content en omgeving/levels