To Infinity... and Beyond!
Now Reading:
Mijn eerste experience met Vigor
Full Article 10 minutes read

Tijdens de Gamescom kwam er een relatief onbekende en zeer vage game voorbij (althans voor mij dan). De graphics die we gewend zijn van PUBG, weer looten en shooten. Vervolgens was ik de titel alweer kwijt, dacht ik ‘wat was het ach zal wel niet zo tof zijn anders had ik dit wel onthouden’. Ik start de Xbox een dagje later op. Zag onze eindredacteur de game Vigor spelen en dacht uhm wat, was dit die game?! O ja een free-to-play game ach is maar 9 GB (zoals PUBG destijds ongeveer ook) dus ik dacht downloaden en opstarten maar. En WOW wat heeft deze game mij nu al doen verbazen! 

En zelfs op een hele positieve manier, want het combineert twee dingen die je normaal gesproken niet zou denken dat dit te combineren valt. Namelijk het Battle Royale genre en het bouwen/uitbouwen van je eigen basis. En jawel dit werkt, en erg goed ook. Zou hiermee een nieuwe genre bedacht zijn? Zou dit de nieuwe Battle Royale kunnen worden in de zin van hoe de hype destijds was, alle games die daarop volgde? Nou ik zal je in het kort uitleggen wat Vigor in de basis is en ik verklap nu al, download deze game alvast tijdens het lezen zodat je na het lezen direct aan de slag kan!

Preview

Om te beginnen, deze game is op dit moment voor op de Xbox in de preview status. Eindredacteur notitie: Sinds een paar dagen is de game officieel uit Preview en free top play voor iedere Xbox speler. Ik kan vertellen dat de game gelukkig prima werkt na 30/40 potjes te hebben gespeeld. 

Dit betekend simpelweg dat ze nog bezig zijn met de ontwikkeling van de game. En met ze bedoel ik Bohemia Interactive. Ja precies de bedenker en ontwikkelaar van ARMA en alles wat erbij kwam. In eerste instantie dacht ik dat dit gemaakt werd door PUBG Corp omdat het de sfeer bevat zoals PUBG. Maar PUBG is en blijft buggy met name wanneer je iemand in het vizier had en je schoot dan werkte dit nooit lekker. Maar toen ik de naam Bohemia Interactive zag dacht en merkte ik meteen: ja juist dit is het, en zo voelt de game ook aan. Ziet er zeker niet perfect uit, zeker geen grafisch hoogstandje. En ik denk dat dit ook niet het doel is van een game als deze. Al hoop ik wel dat deze game er grafisch gezien wel mooier uit gaat zien. Want ik geef nogal om het grafische geweld waar we aan gewend zijn geraakt tegenwoordig. Maar voor nu verkies ik gek genoeg even voor de gameplay en de mogelijkheden die het nu biedt en wat het zou kunnen bieden.

Dus voordat je kritiek levert over deze game, bedenk deze is in preview status en er wordt hard aan ontwikkeld. De reden dat het vaak in de preview gaat is dat de ontwikkelaar een fan base kan opbouwen, waaruit ze feedback ontvangen en zo de game kunnen verbeteren en ga zo maar door. Wel zitten er microtransacties in verwerkt, zo kan je kleding kopen, en kronen die je weer kan gebruiken om je loot te bewaken wanneer je wordt doodgeschoten. Want dood is dood en doei loot, hou hier rekening mee. En deze loot JA die heb je echt nodig. Dit om je basis/huis te upgraden om zo weer in de wijde wereld te trekken waardoor je betere wapens hebt etc.

Bouwen?

De game begint met het aanmaken van je karakter wat nu alleen bestaat uit een man of vrouw van beide iets van 3 / 4 opties. Vervolgens krijg je een tutorial waarbij je de basis dingen leert. Rennen, schieten dat soort dingen. Nadat je dit hebt gedaan, jawel daar staat ie dan je eigen krot, je huis met een tuin, een schietbaan en nog van alles en nog wat. Mij is nog niet helemaal duidelijk wat de mogelijkheden gaan zijn hier behalve dat je hier ten alle tijden veilig bent zonder dat iemand hier kan lopen klooien.

Wat je wel kan, en wat al duidelijk is dat je hier je wapens kan maken, ammo kan kopen/maken, je krot wat een mooi huis kan worden ook weer upgraden. Want let op wanneer je in de wijde wereld trekt dan moet je wapens en ammo etc zelf meenemen. In de wereld zelf kan je geen wapens vinden (ben dit namelijk niet tegengekomen). Wanneer je dit huis langzaam upgrade worden er ook weer bepaalde resources vervaardigd wat je weer kan gebruiken om wapens etc te maken. Dus het is echt een wisselwerking tussen het upgraden van je huis, de weidewereld in trekken om hier weer resources te vinden. Zo is de cirkel elke keer weer rond.

 

Persoonlijk ben ik enorm benieuwd wat ze met dit stukje heiligdom gaan doen. Want ze kunnen hier nog veel mee doen. Natuurlijk kan je hier je resources inzetten en van alles maken wat je nodig heb maar wat als we later meer kunnen? Zo is er een duidelijk bord waarop staat dat je kan vissen. Gaan we straks ook kunnen vissen wat we dan weer kunnen gebruiken om te eten waardoor onze health wordt vergroot?

En kunnen we hier straks ook met meerdere vrienden rondlopen en uiteindelijk dingen uitbouwen en verder uitbreiden bijv. Dat het ook een soort van mini builder wordt. Persoonlijk heb ik geen idee behalve dat ze nog best alle kanten op kunnen met dit gegeven. Kortom dit onderdeel is best tof en het zorgt ervoor dat je even wat anders kan doen, even kan bijkomen van het gevecht wat je net heb gehad of de spanning die je had tijdens het zoeken naar nieuwe resources.

Battle Royale?

Ik noem het Battle Royale maar dit is het eigenlijk niet helemaal. Ze hebben het concept gepakt van een x aantal spelers, deze in een wereld los gelaten en wordt je neergeschoten dan is het potje afgelopen. In Vigor is het als volgt, wanneer je lekker knus in je huis zit start je een match. Je kan kiezen uit een aantal maps die relatief klein zijn maar groot genoeg. Vervolgens worden er samen met jouw 12 spelers samengebracht, en kan je kiezen voor een aantal opties. ‘More loot’, ‘Better crates’ en misschien wel de belangrijkste ‘insurance’. Want met dit laatste wat je wel even 60 kronen kost (deze kan je in-game verdienen maar ook natuurlijk kopen met echt geld) heb je het meeste aan. Want wanneer je dood bent ben je alles kwijt. Ja die wapens die je hebt gemaakt, de ammo die je hebt gekocht, een blikje drinken wat je hebt gevonden ALLES ben je kwijt. Maar door deze ‘perk’ behoud je alles behalve wat komt uit een zo geheten Airdrop wat zeer speciale loot met zich meebrengt.

Het doel van de game is om uiteindelijk loot te verzamelen, zodat je uiteindelijk weer je krot kan uitbouwen tot een huis. Waardoor je weer betere gear kan maken en daardoor eenvoudiger je vijanden kan uitschakelen. Wat ook tof is dat je niet perse hoeft te wachten tot de match voorbij is. Je kan namelijk je loot verzamelen en vervolgens de map ook weer verlaten. Er zijn een paar exit punten op de map ga daar naar toe, wacht 10 seconden en je bent weer veilig thuis.

Ik speelde het overigens alleen, ging snel naar een drietal huizen, verzamelde wat loot en ging er weer snel vandoor. Heb één tegenspeler neerschoten puur omdat ik schrok. De tweede speler die ik tegenkwam begroette ik rustig en hij mij ook. Ik dacht niks aan de hand, dus ik pakte wat loot en je raad het al vervolgens schoot hij mij dood. Dus je moet op je hoede blijven en ervan uitgaan dat iedereen die je tegenkomt je vijand is. En dit maakt het wel spannend, ik schiet niet direct maar probeer even ´hallo´ te roepen in de hoop dat ik met rust wordt gelaten.

Om verder eerlijk te zijn heb ik nog niet de maps echt goed bekeken, ook geen idee wat er gebeurt wanneer iedereen dood is en jij over bent. Dit is iets wat ik nog ga proberen en dan kom ik hier zeker nog op terug want Vigor heeft mij echt weer helemaal naar die console weten te trekken.

En ach nog even wat korte fragmenten uit Vigor, en ja het ging niet altijd even goed (lees hieronder verder!).

Ivar’s mening

Ik steel heel even dit moment om in het kort mijn mening over deze game te uiten, want mijn god, wat is dit een gave game. Het battle royale gedeelte blijft lastig, alhoewel je door snel te zijn vaak wel met de beste loot (de crate drop) er van door kunt gaan. Ondertussen heb ik door middel van mijn shelter te upgraden en challenges te voltooien net de Kalashnikov geunlocked in de workbench, waardoor ik deze zelf kan maken, in plaats van te moeten vinden in de wereld. Hierdoor zijn mijn kansen in de verschillende omgevingen weer beter.

Co-op is zeker aan te raden, het maakt het spel vaak een stuk makkelijker, maar de loot wordt niet gedeeld, alhoewel er wel dubbel zoveel loot te vinden is in de game. Je kunt ook per ongeluk elkaar neer knallen en zo elkaars loot stelen. Daarom zeg ik ook: speel NIET met random spelers, want deze schieten je 9/10x in de rug. Speel je echter met een vriend? Go for it! Het is een erg gave ervaring om samen in een steeds kleiner wordende map te overleven, terwijl de uitgangen van de map steeds miniemer worden…

De toekomst van Vigor

Er is geen officiele roadmap uitgegeven voor Vigor, laat ik dat voorop stellen. Wel zijn de wensen van de ontwikkelaar duidelijk gemaakt, en deze zet ik hier in een mooi lijstje neer:

  • Elke periode minimaal 1 nieuwe map
  • Nieuwe game modes (death match, team death match, etc.)
  • 4K textures en enhancements voor Xbox One X en Scarlett
  • Co-op dieper uitgewerkt en verbeterd, bijvoorbeeld loot sharing etc.
  • Co-op met meer spelers (3,4,5?)
  • Nieuwe wapens
  • Aanpassen van wapens (vizieren, scopes, grips etc.)
  • Vissen en jagen
  • Shelter visuele upgrades
  • Nieuwe en meer crate drop mogelijkheden (boot, helicopter etc.)
  • Grenades en smoke grenades
  • Character customization verbeterd (gezichten, haar, baarden, make up etc.)
  • Nieuwe (grotere) maps met eventueel voertuigen en meer spelers

 

Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "Mijn eerste experience met Vigor" A few seconds ago
Input your search keywords and press Enter.