Nintendo Switch – Review
Full Article 12 minutes read

In maart 2017 werd de opvolger van de Wii U gelanceerd, namelijk de Nintendo Switch. Nintendo heeft een sterke en goede trackrecord als het aankomt op hun eigen producten. De Wii die voor de U kwam was een gigantisch verkoopsucces. De Wii U was dit helaas niet, alhoewel er wel genoeg games voor uit kwamen en het apparaat deed zeker weer wat anders dan bijv. een Xbox of PlayStation. Maar toch viel het apparaat niet in de smaak bij de consument. De Nintendo Switch weet ditmaal twee dingen te doen. Namelijk een console die je kan aansluiten op je tv en kunt afkoppelen om er vervolgens een handheld van te maken. Nu hebben wij de Nintendo Switch en daar gaan we het over hebben in deze review.

Hardware

Laten we beginnen met waar het allemaal om draait, de Nintendo Switch zelf. Nintendo, die van origine een speelgoed maker is, heeft een uitermate mooi stukje hardware gemaakt. De creativiteit straalt ook echt van dit apparaat af. De controllers zitten links en rechts aan de Switch vast en met een simpele klik kan je deze eraf halen om ze vervolgens in een losse houder te plaatsen. Of je geeft één controller aan een vriend/vriendin en jij neemt de andere om zo vervolgens samen te gamen. Dit kan je doen op de Switch zelf, je kijkt dan beide naar het kleine scherm en je klikt aan de achterkant de stand naar beneden zodat je de juiste kijkhoek hebt.

Echter zit hier een beetje een klein nadeel, deze stand krijg je lastig open geklikt. Het is niet dat je deze even zo los maakt, vooral omdat ik voorzichtig ben met mijn spullen ben ik ook snel bang dat iets afbreekt of juist beschadigd. Hier zit namelijk ook de SD Card sleuf dus je zult even moeten doorbijten om dit voor elkaar te krijgen. Zelf heb ik die stand tot op heden nog niet nodig gehad, dus in mijn geval is het niet erg. Wel heb ik het even in deze positie getest, de Switch op tafel in de stand mode en even Mario gespeeld. Maar voor mij werkte deze optie niet prettig omdat ik er gewoon te dicht bij voor moest zitten om alles goed te volgen. Maar het werkt prima als je snel een party game samen wilt spelen, om maar een voorbeeld te noemen.

Het pakket is trouwens helemaal compleet, vooral als we even terug denken aan de 2 DS waar geen adapter bijzat omdat Nintendo ervan uitging dat iedereen er al één in zijn of haar bezit had. Nee dit keer zit alles erbij en hoef je eigenlijk qua hardware niks erbij te kopen. Als we even een opsomming maken is dit wat erin/erbij zit wanneer je een standaard Nintendo Switch aanschaft:

1. Nintendo Switch systeem;
  2. Linker en rechter Joy-Con controllers;
  3. Nintendo Switch Dock;
  4. Joy-Con Grip;
  5. Joy-Con polsbandjes;
  6. Stroomkabel;
  7. HDMI-kabel;
  8. 32 GB intern geheugen.

Alles voelt zeer degelijk aan, vooral de Switch zelf is een sterk apparaat, de Joy-Cons voelen net zo stevig aan als de rest. De Switch Dock is een simpele dock die precies doet wat het moet doen. Je kan het eenvoudig aansluiten en laten staan voor wanneer je de Switch wilt gebruiken voor het grote scherm. Even snel afkoppelen om deze mee te nemen is net zo eenvoudig. Het is wel een probleem wanneer je de Switch in de Dock zet, dan schaaft het scherm namelijk tegen de binnenkant van de Dock aan. In sommige gevallen kan het zijn dat er hierdoor lichte krasjes op het scherm ontstaan.

In mijn geval zie ik in het scherm de afdrukken van de Dock in het scherm staan. Om dit weer te verwijderen moet ik aardig wat kracht zetten met een tv doekje om deze weer weg te vegen. Kort gezegd ik zal de Dock aan de binnenkant moeten voorzien van iets zachts waardoor dit hopelijk verholpen is. Want dit soort dingen kunnen het scherm later beschadigen net als eventuele krasjes dit wil je voorkomen. Dit is net even niet goed doorgedacht door Nintendo. Hier ga ik nog op terug komen om te zien of ik het weet te verhelpen. Wel zonde, want wanneer je de Switch wilt opladen via de Dock moet je dus goed opletten met het erin schuiven. Daarom kies ik voorlopig ervoor om de Switch niet via de Dock op te laden of om deze te vaak te gebruiken voor het grote scherm. Gemiste kans dus Nintendo!

Verder is het gewoon echt een mooi en compleet pakket en heb je voorlopig qua hardware genoeg om vooruit te kunnen. Het apparaat is geschikt voor jong en oud en is echt stevig genoeg. Ik las hier en daar dat het wat goedkoop en plastic aanvoelt, tja het is en blijft plastic maar het voelt wel echt aan als een stevig ding. Wel is het aan te raden om op lange termijn een SD Card erbij te kopen, de games zijn niet enorm groot Mario Odyssey is bijv. een kleine 5 GB groot. Wil je echt de games digitaal kopen dan zit het zo vol, en dit gebeurt echt snel want de Nintendo Store staat vol games en bol van aanbiedingen!

Satoru Shibata, President van Nintendo Europa

Handheld

Op dit moment gebruik ik de Switch voor 90% als handheld omdat dit ook is waar ik de Switch voor heb gekocht. Natuurlijk speel ik ook zo nu en dan via de Dock modes maar ik heb al een Xbox One staan en ik wil juist lekker op de bank of tijdens het werk even snel spelen. Dan is de handheld modus de beste en fijnste optie. Een tip: wil je de Switch alleen gebruiken op het grote scherm laat dan de Switch gewoon in de Dock zitten. Ga niet elke keer ‘switchen’ tussen tv en handheld. Of neem eventueel de mogelijke lichte krasjes voor lief. Ik speel gemiddeld tussen een half uur a 3 uur dat hangt ervan af wat ik wil spelen etc. Op dit moment heb ik Pokémon Let’s Go, Pikachu! en Mario Odyssey. Twee games die je beide voor een korte of lange duur kan spelen.

Mijn voornaamste probleem waar ik tegen aan loop, is dat ik aardig grote handen heb en dat ik dan al snel kramp krijg in beide handen. Dit omdat de Switch gewoon niet erg lekker in de handen ligt. Wel is het een kwestie van wennen. Verder ziet het scherm er fantastisch uit en voelt het zeker niet aan als een goedkoop scherm. De games zien er echt schitterend uit, met name Mario Odyssey ziet er echt prachtig uit vol kleine en gedetailleerde effecten. Gelukkig kan je er elke headset op aansluiten die er op dit moment zijn, wanneer je deze opzet in combinatie met bijv. Pokémon dan kan ik je verzekeren dat je echt weg droomt in de wereld van Pokémon!

TV Console

De Nintendo Switch doet het perfect in deze modus, je klikt de Switch zo in de Dock en vervolgens op het grote scherm waarbij er een totaal nieuwe wereld voor je open gaat. Met name wanneer je Mario opstart spatten de kleuren van het scherm en ziet alles er echt fantastisch uit. De Nintendo games draaien niet om het foto realisme wat we gewend zijn bij de andere consoles, nee, het draait om een echte unieke spelervaring vol puzzels en uitdagingen. Het aansluiten is echt kinderlijk eenvoudig en je kan dit makkelijk aan of afkoppelen.

Op dit moment zijn de Docks ook los te koop dus wanneer je in je woonkamer en slaapkamer dit netjes geregeld wilt hebben koop je er één bij en dan is dat probleem opgelost. Wel is het een aardige investering aangezien je gemiddeld €100,00 hiervoor kwijt bent. Standaard zit er een Joy-Con houder bij waarin je de twee Joy-Cons klikt zodat je direct een stevige controller in je handen hebt. Dit hoeft echter niet want je kan beide Joy-Cons ook los gebruiken en zelfs delen met een vriend of vriendin zodat je Mario Kart tegen elkaar kan doen zonder een tweede controller te kopen.

Wel denk ik dat het raadzaam is om een Pro Controller aan te schaffen wanneer je veel gebruik maakt van deze opstelling. De Pro Controller is echt gemaakt voor deze opstelling, vooral wanneer je net als ik grote handen heb dan ook hier voorkom je deels kramp in je hand. Echter wanneer je dit weinig op deze manier speelt of juist alleen voor je kinderen, dan zijn de Joy-Cons voldoende en ook een leuke toevoeging aan de spelervaring. Er is gelukkig veel keus en voor iedereen is er zeker een passende controller.

Games

Qua games zit het allemaal wel goed, vooral nu we zijn inmiddels meer als een jaar voorbij de launch en het aanbod is enorm. Met games als Super Smash Bros., Mario Odyssey, Pokémon Let’s Go, Pikachu of Evee!, Mario Kart en nog veel meer is er echt meer dan genoeg. Ook games als Skyrim en Wolfenstein, de “echte” PC/Console games, komen langzaam naar de Switch. Maar let wel op, de Switch komt echt tot zijn recht met de echte Nintendo games. Mario, Zelda, Pokémon dit is eigenlijk wat je wilt en moet spelen op de Switch. Waarom? Simpel omdat dit een echt Nintendo apparaat is, en je nergens anders deze games kan spelen behalve op een Nintendo apparaat.

Zelfs voor mij de echte diehard Xbox One gamer ben ik oprecht verrast en enorm tevreden met de Nintendo Switch en ook de games. Want dit was voor mij even een dingetje, Red Dead 2, Assassin’s Creed, Ghost Recon, deze games ben ik gewend en die speel ik uren en dan nu, nu is het opeens een totaal andere gamewereld. En het is heerlijk, zoals ik al eerder schreef de headset op en voor je het weet zit je in een mooie maar vooral kleurrijke vrolijke gamewereld en dat is echt heerlijk na een lange werkdag.

Online

Nintendo tracht wederom om een online dienst op te zetten. Voor € 20,00 per jaar kan je met de Switch online, krijg je kortingen in de store. Nu ben ik Xbox Live gewend wat natuurlijk waanzinnig veel mogelijkheden bied en veel meer opties dan Nintendo Online. Zo kan je bijv. tegen elkaar praten via een externe app op je telefoon en of tablet. Niet via de Switch zelf wat natuurlijk weer gek is. Maar waar ik het eigenlijk voor heb aangeschaft is voor het spelen van DE oude klassiekers van de NES.

Op dit moment komen er elke maand een game of drie bij, en is er op dit moment echt genoeg te spelen. Je hoeft alleen één app op de Switch te downloaden en vanuit daar start je snel en eenvoudig een game op. Wat ik persoonlijk hoop is dat deze dienst uitgebreid wordt met niet alleen de NES games maar ook de SNES/N64 en ach noem ze allemaal maar op. Als dan de prijs van €20,00 naar € 50,00 per jaar zou gaan dan heb ik hier geen probleem mee want het is gewoon weer echt tof om ook deze oude klassiekers even te spelen. En dan heel even switchen tussen de eerste Mario en Odyssey om te zien hoever Nintendo is gekomen.

Het kopen van games in de Store is redelijk eenvoudig. Via de Nintendo eShop Gift Cards kan je bijvoorbeeld je tegoed opwaarderen. Of je maakt een PayPal account aan, koppelt deze aan je bankrekening want alleen dan werken bepaalde aankopen. En vervolgens reken je af via een Card/tegoed of via PayPal.

Eindconclusie

Een apparaat als deze is een aardige investering, en één die je niet even zo kan bekostigen. Voor mij was het vooral dat ik wachtte op het juiste moment. Niet zozeer qua prijs, maar meer in de zin van dat de software stabiel draait, er meer mogelijkheden zijn, inmiddels lekker door getest EN uiteraard dat er genoeg te spelen is. Om even het rekensommetje te maken wat ik kwijt was is als volgt:

• Nintendo Switch Console – 32GB – Blauw/Rood = € 319,00
  • Pokemon Let’s Go Pikachu! = € 50,00
  • Mario Odyssey = € 40,00 (tijdelijke aanbieding in de Nintendo Store)
  • Nintendo Online = € 20,00

Totaal = € 429,00

Ik heb namelijk niet een bundel gekocht waarbij een game zat, ik heb namelijk alles overal en nergens gekocht om zo de kosten deels ook te drukken. Aan jou om te kiezen wat je wilt en hoeveel je wilt uitgeven aan dit alles. Want bedenk nog dat je misschien een Pro Controller erbij wilt nemen, een opbergtas, geheugen kaart of … Voor je het weet ben je een euro of € 500,00 kwijt. Hou hier ook echt rekening mee dat je dit wel ongeveer kwijt bent wanneer je zeker een game of twee erbij wilt kopen. Want op een paar gratis games (Fortnite) na zit er niet een Wii Sports achtige game bij die je even bezig kan houden.

You have reacted on "Nintendo Switch – Review" A few seconds ago
Review: Nintendo Switch

De Nintendo Switch is een schitterend apparaat die op sommige vlakken echter beter had moeten zijn. Maar het speelgenot/spelplezier is echt enorm. De Nintendo Switch is zeker een volwaardige console en daarnaast een handheld! Heb je ook even genoeg van de spectaculaire wereld van Red Dead Redemption 2? Start in dat geval Pokémon op en je droomt even heerlijk weg.

8.0
  • Kracht & Prestaties
    8