STAR WARS JEDI: FALLEN ORDER Review
Full Article 6 minutes read

De afgelopen jaren is Star Wars of heel goed, of heel slecht aanwezig geweest in de media. De ene film werd met gejuich ontvangen, terwijl de andere film juist weer voor vele boze fans zorgde. 2017 bleek absoluut niet het jaar van Star Wars te zijn. Met de slechtste film in de gehele franchise, welke letterlijk de gehele fanbase scheidde, gecancelde Star Wars games en de boycot die ver tot in 2018 duurde, leek het een hopeloze zaak. 2018 bracht ons qua games alleen een korte (maar goede) story DLC en een zeer goede film genaamd Solo, welke compleet werd geboycot door de voorgaande bagger film. Disney werd wakker nadat zij doorkregen dat The Last Jedi toch wel echt heel erg slecht was en gaf zichzelf én EA een ultimatum. 2019 moest het tij keren, nu de vraag, is dat ze gelukt?

A new hope

The Mandalorian series is razend populair en van gigantisch hoge kwaliteit. Zowel Star Wars als Western fans zullen genieten van deze serie. Met zo’n succes is een vervolg al in de maak en zijn er twee andere Star Wars series ook in de maak, waaronder één met Obi Wan Kenobi! 2019 bracht onder andere zeer goede DLC voor Star Wars Battlefront II, weg met de microtransacties en veel meer focus op Co-Op en fun gameplay zoals de oorspronkelijke Star Wars Battlefronts dit ook aanboden. Het lijkt wonderbaarlijk alsof 2019 het tij heeft gekeerd. Toen kwam daar Star Wars Jedi: Fallen Order aan… Een game die qua trailers liet blijken alsof het de ultieme Star Wars game was, waar je als een Jedi aan de slag kon en het tegen the Empire moet opnemen. Het deed initieel denken aan The Force Unleashed, wat unaniem één van de beste Star Wars games (en verhalen!) ooit is!

Ik twijfelde, maar f*ck it, het is Star Wars en ik klikte op de pre order knop. Nou het was zo ver hoor, de datum was aangebroken en ik startte de game op. Het deed direct denken aan soort mooie combinatie tussen Rogue One en Solo qua intro en bam, ik werd compleet in de actie gegooid: Dood. Óke, onverwachts maar respawn en… dood. Na het eerste level geheel te zijn doorgekomen op de hoogste difficulty (duurde mij 3 uur) had ik hier geen zin meer in en zette ik de difficulty op medium en ging verder. Vijanden waren nog steeds zeer lastig te verslaan en regelmatig vond Cal Kestis (het hoofd karakter) de dood door een ongeziene blasterbolt of een lightsaber van een Sith Inquisitor. Maar mijn god, wat is deze game goed. De focus ligt geheel op sword combat met regelmatig goede force abilities. Sith Inquisitors (Jedi Hunters) vinden je regelmatig en dit levert dan weer een episch man tot man gevecht op.

The Jedi Purge

Het verhaal speelt zich ongeveer een klein decennia na The Revenge of the Sith af, wat betekend dat the Empire het overal voor het zeggen heeft. Slaven arbeid is orde van de dag en stormtroopers hebben de clones vervangen als de troepen van the Empire. En als Cal Kestis ben jij vrij om je te bewegen tussen de verschillende planeten en hier de bevolking te bevrijdden van de invloed van the Empire. Iets wat niet gemakkelijk gaat en je zult dan ook langzaam aan meer abilities moeten leren. Vaak kom je op een locatie waar je niet meer verder kunt en dan zul je eerst op een andere planeet weer een nieuwe ability moeten unlocken om zo weer verder te kunnen komen.

Jedi: Fallen Order is een zeer verhalend spel met meerdere planeten waar je je vrijelijk kunt bewegen. Er zijn altijd meer dan twee punten om van A naar B te komen, vooral als je later meer abilities unlocked en op deze manier zul je ook steeds meer geheimen ontdekken op planeten om zo de waarheid te zien van wat the Empire allemaal aanricht. Naast deze planeten zul je tijdens deze ongelofelijke ervaring de verandering van een Padawan naar Jedi gaan meemaken, waaronder flashbacks naar Order 66 (bruut en ongelofelijk sterk neergezet overigens). Ook moet je een crew verzamelen waarmee je je klaarmaakt voor de ‘endgame’. Echter zul je er al snel achter komen dat in dit spel de uiteindelijke ‘endgame’ niet voorkomt want… er komt een vervolg! Dit betekend overigens niet dat het einde niet ongelofelijk sterk is neergezet met een non stop explosieve en brute ervaring die een uur duurt. Je zult als Star Wars fan maar ook als actie film/game fan op je puntje van je stoel zitten, want dit is zo ongelofelijk sterk neergezet!

Overigens heeft de game veel invloeden uit bijvoorbeeld Tomb Raider, Uncharted, maar ook The Force Unleashed (je kunt je sabers customizen tot in de kleinste details, net zoals in Disney zelf!) en Battlefront. Verwacht veel ontdek en klim werk, maar ook veel verzamelen om nieuwe onderdelen en kleding te verkrijgen. Ook kun je door te ontdekken een extra saber vinden, waardoor je een double bladed lightsaber krijgt, welke ongelofelijk bruut vijanden in stukjes hakt!

Endgame

Star Wars Jedi: Fallen Order is niet alleen grafisch van gigantisch hoge kwaliteit, maar ook qua effects en geluiden voelt het echt aan alsof je naar een film zit te kijken. De geluiden zijn één op één overgenomen uit de films, waardoor je regelmatig de welbekende Wilhelm Schreeuw zult horen als je een Stormtrooper dood hakt. Tevens zul je ook de Stormtroopers zichzelf moed horen inpraten als ze als een van de laatste over zijn gebleven. Nu denk je: kan het nog beter? Ja dat kan, want tijdens deze wonderlijke reis zul je verschillende bekende gezichten tegen gaan komen, waaronder… nee dat ga ik niet zeggen, vind dat zelf maar uit, want dit kun je beter onwetend zelf meemaken!

John Williams’ scoreset gecombineerd met dat van andere goede componisten gegoten in een Star Wars saus met een gigantisch orkest zorgt net als bij elke film voor een bombastisch ervaring waardoor zelfs rustige momenten nog episch aanvoelen. Dit vertaald zich al helemaal goed als we kijken naar de grote gevechten tegen bijvoorbeeld een Sith, waarin je echt naar het puntje van je stoel wordt getrokken. Zelfs personen die mee kijken zullen smullen van deze epische ervaring!

Star Wars Jedi: Fallen Order is wellicht de beste Star Wars game ooit gemaakt en kan zich met gemak meten met The Force Unleashed. Hoewel een stuk minder overpowered, zul je nu als de underdog jezelf moeten vrij vechten van the Empire. Vecht tegen honderden Stormtroopers en Sith, steun de eerste onderdelen van de Rebellion en ga mee op deze ongelofelijk goed neergezette reis van Padawan naar Jedi. Als je deze game nog niet hebt gehaald, waar wacht je op? Haal hem gisteren nog!

10.0
    10
  • Content en Omgevingen/Levels