The Division 2 – Review in progress #1
Full Article 7 minutes read

Het eerste deel liet destijds op de E3 een verpletterende indruk achter. De game zag er werkelijk spectaculair uit. Toen de Beta versie uit kwam, zagen we echter al snel een flinke downgrade. Het uiteindelijke deel werd er niet beter op en het kostte Ubisoft maanden om uiteindelijk dit eerste deel goed speelbaar te maken. Anno 2019 is het vervolg The Division 2 uitgebracht en mijn eerste indruk is WOW! In deze review in progress zal ik de basis dingen behandelen en bespreken en zelfs al voorzichtig becijferen.

White House down

Je main basis/headquarters is het Witte Huis. Volledig overhoop geschoten en het zit vol agenten want dit is het hart van The Division. Vanuit hier start je en kan je belangrijke dingen upgraden. In sommige missies bevrijdt je personen, die vervolgens hier gaan werken zodat je weer dingen kan maken of upgraden. Wanneer je de Alpha en Beta hebt gespeeld is het begin nagenoeg hetzelfde. Wanneer je een personage hebt aangemaakt, welke qua opties vergelijkbaar is met Ghost Recon: Wildlands, moet er een weg worden gebaand naar het Witte Huis. Dit is ook direct een overkapte tutorial, waarbij je aardig wat vijanden tegenkomt. Gelukkig is de tutorial vrij goed door te spelen.

Vervolgens komen er nog een paar missies achteraan en kun je wat upgrades maken. Hierna begint het spel in mijn ogen pas echt. Zelf speel ik echt als een einzelgänger, voornamelijk vanwege de uitdaging en daarnaast ben ik ook een lonewolf gamer. Hier heb ik dan ook mijn gear en upgrades op afgestemd. Zo heb ik een drone die mij helpt in gevechten wanneer ik in mijn eentje niet uit kan komen. Ik kan doormiddel van de drone namelijk snel een scan maken van de vijanden om mij heen. De vijanden proberen je van alle kanten tegelijk aan te vallen, met name wanneer je ze hiervoor ook, onbedoeld, de kans geeft. Ze rennen ook als gekken op je af, dus snel van wapen wisselen in plaats van herladen is een tactiek die ik vaak moet gebruiken.

Laat ik meteen duidelijk zijn: het verhaal is ondergeschikt in The Division 2, met alle respect richting Ubisoft en de mensen die hieraan hebben gewerkt. Want het verhaal is eigenlijk niet nodig/overbodig. Waar het om draait is dat er ‘slechte’ gangs rondlopen, genaamd de Hyenas. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat alles weer langzaam in handen komt van de ‘goede kant’, namelijk de overheid. Er zijn kleine uitvalbasissen waar je je ammo kan aanvullen, spullen kunt kopen en missies kan accepteren.

De zij-missies zorgen er ook voor dat je bijvoorbeeld ervoor zorgt voor een betere watervoorziening. Of dat de kinderen even kunnen gamen en tv kijken. Op deze manier ben je ook bezig om ervoor te zorgen dat dit allemaal wordt opgebouwd en dat het wat leefbaarder wordt en het moraal wordt verhoogd. Je wordt hiervoor beloond in wapens, attachments of andere dingen die jou het spel makkelijker maken. Het verzamelen van eten en drinken zal je tevens helpen, aangezien jouw groep er ook op uit gaat om deze spullen op te halen. Je kunt vervolgens meelopen om hen te beschermen maar dit is geheel optioneel.

Het verhaal zit verweven in de hoofdmissies waarbij je stukjes van het verhaal meekrijgt van de personages in kwestie of het totaal plaatje. Of dit meer gaat worden als men het spel vervolgd zal de tijd moeten uitwijzen, want ik heb pas twee a drie hoofdmissies gehad. In de uiteindelijke review zal ik zeker ook de focus op het verhaal leggen wanneer ik deze volledig heb uitgespeeld. Maar verwacht zeker geen verhalende shooter.

Ben je nieuw en stap je net in, hou er dan rekening mee dat je niet even kan pauzeren. Want de game is volledig online en gaat gewoon door ongeacht wat je doet of niet. Wanneer je aan een missie begint, denk goed na want je kunt niet even opslaan, console/pc uit en later daar weer oppakken je moet dan weer helemaal opnieuw beginnen.

Grafisch en geluid

Grafisch gezien is het allemaal erg mooi met veel details in de wereld. Zelf speel ik overigens op de Xbox One met een 1080 scherm die inmiddels een jaartje of 8 oud is. Toch ziet het er echt goed en mooi uit en loopt het qua framerate ook erg vloeiend. Ghost Recon: Wildlands was echter net iets gevarieerder qua locaties. Dit is ook wel logisch, want we hadden hier een compleet land met dorpjes en berg gebieden. Hierdoor moest het landschap ook wel echt anders zijn per regio. In The Division 2 speelt het af in een bepaald deel van Amerika en daardoor kan het niet anders dan dat alles op elkaar lijkt of dezelfde sfeer heeft.

Het is overigens lekker zomer en zonnig en dat is heerlijk. Het eerste deel speelde zich af in de winter en was alleen maar sneeuw en kou. Ook krijg je te maken met een dag en nacht cyclus. En dat maakt het wel extra mooi en spannend, wanneer het regent hoor je ook je vijanden minder en dat werkt ook andersom. Wanneer het donker wordt, regent en onweert, veranderd alles in dat opzicht en dat is zeer tof.

Online

The Division 1 en ook 2 zijn echt gemaakt om te spelen in coop. Dit merk je aan alles wanneer je alleen rondloopt. Met name omdat de vijanden soms van alle kanten kunnen komen. De missies zijn erg lang en moeilijk wanneer je alleen speelt en zeer uitdagend. Wanneer je dit met z’n tweeën gaat spelen is het veel makkelijker te doen. Al worden de vijanden dan wel net iets beter en nog uitdagender. Wanneer je vlak voor een missie zit kan je wel de hulp inroepen, je wacht dan in de hoop dat een andere online speler dit merkt en deelneemt. Wanneer dit gebeurt kan je met twee of meer de missie verder spelen en kan je de rest alleen doen of gewoon met je nieuwe squad.

Ook zit er een 4 vs 4 mogelijkheid in wat een beetje de klassieke oude game modes heeft (lijkend op Ghost Recon: Wildlands). En dit werkt verrassend goed en ziet er ook tof uit. Zeker de moeite waard om te spelen. Ook omdat je weer speciale gear kan verdienen en ga zo maar door. De Dark Zone ben ik nog niet in beland maar ook dit kan ik mij voorstellen dat dit vooral voor coop spelers is bedoeld. Al ga ik het zeker wel proberen.

Eindconclusie

Ik kan nog wel even doortikken, en heb pas een uurtje of 15 in The Division 2 zitten en ik ben echt helemaal verrast dat het zo goed in elkaar zit en zo lekker wegspeeld. Er valt nog veel te doen en veel te beleven. De cijfers die ik nu heb gegeven zijn al erg hoog maar wel verdiend in mijn ogen. De komende tijd zal ik zeker meer en meer gaan spelen en zal de review maken wanneer ik de game echt veel uren heb gespeeld. Het is een aanrader wanneer je net als ik lekker wilt rondlopen, missies uitvoeren, en lekker wilt schieten. Want het schieten is perfect uitgewerkt voor een game als deze.

The Division 2 - Review in progress

The Division 2 kent een veel betere start dan zijn voorganger. Het lijkt een goede samenwerking te zijn van the Division 1 en Ghost Recon: Wildlands. Het kent meer verhaal, meer missies, meer zijmissies, het upgraden van diverse headquarters. Ook is het aanpassen van je karakter uitgebreid genoeg om je eigen Agent te "maken". Zelfs voor de lonewolf speler is het allemaal goed te doen wanneer je iets meer geduld voor de missies neemt.

7.2
    7
    7