The Division 2 – Review
Full Article 7 minutes read

Na een kleine 40 uur The Division 2 gespeeld te hebben leek het mij tijd worden om de review in progress om te zetten naar een definitief oordeel. Al moet ik al wel snel toegeven dat mijn mening niet geheel veranderd is in vergelijking tot de review in progress. Deze review zal nu de puntjes op de i zetten.

Washington D.C.

The Division 2 speelt zich dit keer volledig af in het o zo zonnige Washington D.C. met als uitvalbasis het Witte Huis. D.C. is in handen van diverse groeperingen en aan jouw de taak om dit terug te veroveren en weer her op te bouwen. Dit is iets wat niet direct erg duidelijk is en echt een beetje langzaam op gang komt. Maar in feite komt het erop neer dat jij in je eentje of met een team (vrienden of willekeurige spelers) er op uit moet gaan en zo deel voor deel veilig stelt. Dit doet je uiteraard op verschillende manieren, maar let op de vijanden zijn niet in zijn geheel weg ondanks je alles vrij heb gespeeld. Er blijven vijanden rondlopen en die groeien ook in level samen met jou mee.

Verwacht overigens niet dat alle missies uniek zijn of anders aanvoelen. Want elke missie is zo goed als het zelfde in zijn geheel. Ga naar het punt waar de missie begint. Vervolgens krijg je te horen schakel dat doelwit uit of haal intel op en verwacht veel weerstand. Aangezien ik alleen speel zat ik op een gegeven moment dat het erg lastig was of zelfs TE lastig was om de missies door te komen. Ik was toen “verplicht” om de matchmaking aan te zetten en zo kon ik met drie-medespelers de missie uitspelen. Wat overigens erg goed en snel werkt, binnen een minuut heb je een squad samengesteld en kan je meteen verder gaan. Er was echter ook een punt dat geen van mijn wapens echt goed schoten. Gelukkig is de set die ik nu heb perfect voor dichtbij en ver weg. Er zit dus echt een moment in de game waarop je bijna stopt omdat alles tegen lijkt te zitten. Maar ga je nu verder en heb je eindelijk de juiste wapens en gear dan begint voor mijn gevoel The Division 2 pas echt.

Long term

Wel is dit een game die nu een basis neerzet en die met veel uitbreidingen gaat komen. Hierdoor wordt er zeker meer aangestuurd op het samenspelen. Al blijf ik als lonewolf gamer wel graag alleen spelen. En ook dit is even een ding want op een gegeven moment voel je je als speler best eenzaam. Want er is weinig tot geen leven op straat, af en toe kom je wat mensen tegen die water aan het halen zijn of gewoon aan het patrouilleren zijn. Het is vrij stil en verlaten, iets wat wel jammer is. Er staat mij nog iets bij dat er bij het eerste deel wel iets meer leven op straat was.

Alles draait om het feit dat het aan jouw en je mede agenten is om Washington D.C. terug te veroveren. Bevrijd de lokale bewoners en help ze zodat ze weer langzaam hun leven kunnen oppakken. Door de upgrades hoeven ze minder ver om eten of drinken te halen. Of juist een lokaal klaslokaal waar de kinderen weer langzaam kunnen leren. Je helpt de lokale bewoners kleine communities op te bouwen. Daarnaast zorg je dat de straten van D.C. weer wat veiliger zijn en dat de President van de Verenigde Staten weer langzaam zijn macht en kracht terug krijgt om D.C. te besturen.

Het verhaal ontbreekt grotendeels, wat in dit geval niet zo heel erg is. Door middel van de echo’s leer je wel wat er is gebeurt. Zo vindt je steeds meer stenen van deze puzzel. Ook krijg je zo nu en dan iets mee van bepaalde karakters waar je de missies van krijgt maar echt een meeslepend verhaal moet je niet verwachten. Alles draait echt om het heropbouwen van D.C.

Grafisch en geluid

Vooral in het begin was het grafisch gezien soms nog erg matig tot soms slecht. Wanneer ik met iemand samen online ging klapte het soms volledig in en was het alsof ik een oude Xbox 360 game zat te spelen. Ook was het in de nacht soms echt onduidelijk en miste je echt even wat kleine lichteffecten. Nu zijn we een paar weken onderweg en lijken deze problemen tot het verleden. Grafisch gezien ziet deze game er gewoon schitterend uit! Dit geldt overigens ook voor de geluiden en alle effecten eromheen dit is gewoon erg goed en netjes uitgewerkt.

Online

The Division 2 is echt een online multiplayer/coop game dit merk je echt aan alles. Zo vindt je de hele tijd maskers die je dan weer nodig heb in de Dark Zones om te overleven. En deze Zones zijn ook echt gericht op het samen spelen met elkaar. De missies worden overigens echt pittig en sommige zijn zo goed als onmogelijk om alleen te spelen. Of het vergt echt veel geduld, dus even snel de hulp inroepen van mede Agents is zeker aan te raden. Iets wat overigens ook echt goed en netjes werkt! Ik heb vaak genoeg even de hulp ingeroepen van een mede agent en voordat ik het wist zat ik in een squad van 4-man. En dan merk je echt dit is waar The Division 2 echt tot zijn recht komt, iedereen heeft zijn eigen drones etc. en dan ga je er ook echt als een moordcommando doorheen. Kortom The Division 2 is goed alleen te spelen, maar roep wel van tijd tot tijd even de hulp in van andere, en daar is niks mis mee!

Eindconclusie

The Division 2 is een zeer vermakelijke “looter-shooter” die precies doet wat ie moet doen EN draait fantastisch. Het online/multiplayer aspect werkt erg goed en is niks op aan te merken. Dat het verhaal flinterdun is maakt eigenlijk dit keer niet uit, omdat het gewoon draait in de heropbouw van Washington D.C. Zorg dat de verschillende vijandelijke fracties uitgeschakeld worden, help de lokale bewoners ondertussen met hun onderkomen want dit is waar je voor in het leven bent geroepen Agent!

Als laatste wat ik nog kwijt wilt is dat je merkt dat dit pas echt het begin is. Er komen steeds meer gadgets, wapens, gear en uitdagingen. Dit is echt een game die voorlopig geen eind kent en alleen maar groter en groter gaat worden. Kortom The Division 2 is een zeer uitdagende en toffe “looter-shooter” zit heerlijk en goed in elkaar en is zeker de moeite waard, vooral nog met het oog wat er gaat komen.

You have reacted on "The Division 2 – Review" A few seconds ago
The Division 2 - Review in progress

The Division 2 kent een veel betere start dan zijn voorganger. Het lijkt een goede samenwerking te zijn van the Division 1 en Ghost Recon: Wildlands. Het kent meer verhaal, meer missies, meer zijmissies, het upgraden van diverse headquarters. Ook is het aanpassen van je karakter uitgebreid genoeg om je eigen Agent te "maken". Zelfs voor de lonewolf speler is het allemaal goed te doen wanneer je iets meer geduld voor de missies neemt.

7.4
    7
    8