The Legend of Zelda: Link’s Awakening – (Nintendo Switch) Review
Full Article 6 minutes read

Ooit, vroeger in een ver verleden, hadden we de Game Boy van Nintendo. Grafisch gezien en alles wat erbij kwam kijken was uniek en fantastisch. In 1993 kwam The Legend of Zelda: Link’s Awakening uit voor de Game Boy en het was een hit en vele Zelda games kwamen naar de andere consoles van Nintendo. En nu anno 2019 komt Nintendo met de remake van deze klassieker en wow, dit is misschien wel de beste remake die ooit is gemaakt?! Excuses voor de zeer late review! Maar in dit geval beter laat dan nooit!

In het kort

Vergeet de bekende wereld van Hyrule, vergeet de vijanden die je kent want alles is anders dit keer. Link spoelt aan op een gigantisch mooi en tropisch eiland. Dit staat even in contrast met de andere topdown Zelda games. Als we het vergelijken met de The Legend of Zelda: A Link to the Past die uitkwam op de SNES (en ja ook speelbaar op de Switch nu) waren de kleuren nogal wat grauw en grijs. Breath of the Wild zag er al schitterend en mooi uit qua kleuren maar dit deel doet er nog net even een schepje boven op.

Je wordt wakker in bed, en daarna begint het pas echt. Want je wilt weg van dit eiland, je kent namelijk niemand, weet niet waar je bent en waarom je er bent. Vervolgens besef je dat je geen gear hebt, wat natuurlijk klassiek Zelda is en dan begint de puzzel pas echt! Want dit is wat deze game is, het is 1 grote puzzel vol minipuzzels om echt verder te komen. Soms kun je in games iets wel omzeilen om toch verder te kunnen. Nou vergeet het maar, in Awakening zul je elke puzzel moeten oplossen, zul je alle gear moeten vrijspelen want je komt gewoonweg niet verder. En dit is soms wat frustrerend maar meestal ben je iets vergeten om te doen en ben je er al tientallen keren voorbij gelopen. En wanneer je de puzzel heb opgelost dan voelt het ook gewoon direct goed en tof!

Het moment dat jij op het eiland komt en wakker wordt arriveren er ook allerlei vijanden, ook krijg je dit te horen van de lokale bewoners dat er iets goed mis is. Aan jou de zware taak om A van het eiland af te komen en B natuurlijk het eiland te verlossen van al het gespuis wat er rond loopt. Of dat lukt of wat er gebeurt dat is iets waar jezelf achter moet komen.

In de basis draait het om je gear vrij te spelen, om op deze manier puzzels op te lossen om zo bij een eindbaas te komen. Vervolgens dien je deze te verslaan met bijv. de gear die je heb gevonden. Waarna je een instrument krijgt. Wanneer je het X aantal behaalde instrumenten hebt vrijgespeeld dan zul je iets moeten doen waardoor je weer verder kunt. Maar dit is het doel, ondertussen kan je schelpen verzamelen, de lokale dorpsbewoners helpen die op hun beurt jou ook weer helpen.

Grafisch

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een genot voor het oog en ziet er SCHITTEREND uit. De gehele sfeer is perfect voor deze een game als deze. De game ademt sfeer, alles klopt, mooie kleuren, mooi water, mooie omgevingen het is echt fantastisch. Het dorpje waar je begint zet meteen de toon qua stijl en sfeer. Vervolgens ga je het bos in wat weer een geheel andere sfeer weer neer te zetten. Ga je een huisje binnen ook hier is de sfeer weer heerlijk en uniek.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een heerlijke en perfecte game die qua stijl en sfeer perfect is voorop de Nintendo Switch. Overigens heb ik het alleen in handheldmode gespeeld zoals ik elke Switch game. Heerlijk compact, lekker onderuit met de juiste controller etc. Onder deze omstandigheden komt in mijn ogen elke Switch game het beste tot zijn recht.

Mogelijkheden

The Legend of Zelda: Link’s Awakening, heeft mogelijkheden genoeg om een tof en leuk avontuur tegemoet te gaan. De manier waarop je uiteindelijk je gear verzamelt, wat ervoor zorgt dat je bepaalde delen wel kan bezoeken en voorheen niet. Want dit is wat ik bedoel met het oplossen van puzzels. Een voorbeeld is er ligt een steen op je pad, hoe krijg je deze weg? Door een dungeon door te ploeteren wat vol met kamers zit moet je weer een muur opblazen, maar waarmee? Of dit deel kan je in deze dungeon gewoon nog niet in of door doordat je nog niet die gear heb. Heb je bijv. een bepaalde ring dan kan je opeens die steen wel optillen. Hierdoor kom je weer in een nieuw gebied en denk je WOW wat is hier?! En zo ga je de hele game door wat niet letterlijk puzzels zijn, maar wel aanvoelen als puzzels. En een goede tip is, kijk goed om je heen sta vaak stil in een kamer en kijk goed om je heen. Want soms ligt het antwoord letterlijk voor je neus maar je ziet het pas als je een paar keer goed kijkt.

Elke eindbaas moet je op een bepaalde manier verslaan en in elke dungeon zitten hints die eigenlijk aangeven hiermee kan je de eindbaas verslaan. En verkijk je er niet op, want de ene eindbaas is niet de andere. De ene is zo verslagen de andere keert weer later terug en de andere doe je 20 slagen meer over. Maar wanneer je een dungeon heb verslagen voelt het ook echt als een ‘achievement’ (Ja Nintendo als Xbox Gamer mis ik oprecht soms de achievements).

Slot

Kort samengevat is The Legend of Zelda: Link’s Awakening een van de beste Switch games die er op dit moment is. Een of misschien wel de beste remake die ooit is gemaakt. Een zeer sfeervolle game die gespeeld kan worden door jong en oud een echte Nintendo game in hart en nieren en een MUST HAVE voor iedereen die een Nintendo Switch heeft. Verwacht overigens geen game zoals Breath of the Wild qua opties en speelduur want je bent hier zeker niet 100 uur mee bezig. Wil je alles oplossen, alles zien en verzamelt hebben dan ben je denk ik tussen de 20 a 30 uur kwijt. Dit is een ruime gok want mijn Switch geeft nog niet aan hoelang ik deze game heb gespeeld. De winter staat nu voor de deur en dit is naast Pokémon een zeer leuke en mooie game voor in de koude dagen die nog komen gaan.

The Legend of Zelda: Link's Awakening - (Nintendo Switch) Review

Nintendo leverde destijds met The Legend of Zelda: Link's Awakening een meesterwerk af. En nu anno 2019 is het meer en beter dan een meesterwerk van Nintendo. Kan dit? Ja dit kan, heb je een Nintendo Switch dan is The Legend of Zelda: Link's Awakening een must have.

9.0
    9
  • Content en Omgeving/ Levels