The Outer Worlds – Review
Full Article 7 minutes read

Van de makers van Fallout New Vegas, Neverwinter Nights II en Pillars of Eternity komt nu… The Outer Worlds, een game waar ze een dikke middelvinger geven aan Bethesda, die hen de afgelopen jaren keihard heeft genaaid.

Een combinatie tussen Borderlands, Fallout en No Mans Sky.

Als oorspronkelijk Bethesda fan ben ik gedoken in de diepte van het internet en kwam terecht in de sh*tposting groepen, waar mij één ding duidelijk werd: Bethesda heeft het de afgelopen jaren goed verkloot bij haar eigen fanbase. The Outer Worlds is dan ook een ode aan de hoogtijdagen van Bethesda en het werk wat Obsidian entertainment mocht doen aan de Fallout Franchise. Ik kan alvast iets verklappen: The Outer Worlds is de beste Fallout game in de afgelopen jaren, en het is geen eens in de Fallout franchise!

Geschiedenis

Obsidian Entertainment kreeg jaren geleden de opdracht om een spin off te maken van het razend populaire Fallout 3, dit werd Fallout New Vegas, wat zich afspeelde rondom een post apocalyptisch Las Vegas. Omdat het spel uitkwam ten tijden van Red Dead Redemption, werd het net verslagen als Game of the Year, waardoor Bethesda het zag als een ‘faal’ van Obsidian. Echter moet er wel bij worden geschreven dat New Vegas de Fallout game is met de hoogste en beste recensies allertijden, dus Obsidian Entertainment was not amused. Toen vervolgens een miljoenen contract werd getorpedeerd door Bethesda, alweer omdat het geen GotY had, was Obsidian er klaar mee. Ze trokken zich geheel los van Bethesda en gingen hun eigen weg.

Een prachtig vormgegeven stijl waarbij er meerdere planeten voorbij komen.

Nu kwam daar in een keer, op de E3 2019 The Outer Worlds, een spirituele opvolger van New Vegas in een sci fi jasje gegoten. Een combinatie tussen het beste van Fallout en het beste van Borderlands. Dit blijkt een match made in heaven te zijn! Om het nog leuker te maken, The Outer Worlds is letterlijk een verbeterde versie van het concept waar Bethesda mee aan het werk was geslagen, namelijk Starfield. De game kwam een week geleden uit en ik ben hard aan de slag gegaan met deze geweldige RPG!

Obsidian is sinds een korte tijd overgenomen door Xbox en zal verder gaan als een Xbox Game Studio met ongelimiteerde funding. Hierdoor is op dit moment een tweede deel een honderd procent zekerheid geworden! Daarnaast is de game ook permanent opgenomen in de Xbox Game Pass!

Je zult tijdens je avonturen tientallen verschillende vijanden tegen komen, elk met eigen zwaktes en krachten.

Consequenties

Het spel biedt vele mogelijkheden om het spel te spelen, wil je melee, revolverheld, laser rifles, vlammenwerpers of rocketlaunchers? Alles kan en kun je geheel upgraden op je eigen manier. Er is zelfs een survival mode waarin je ook moet eten, drinken en slapen. Maar de tofste mogelijkheid is dat je een quest altijd kunt uitspelen, of je alle quest characters nou een kogel door de kop jaagt of niet! Geen enkel karakter in het spel is unkillable en dit biedt dan ook vele mogelijkheden om het spel te spelen. Is een karakter disrespectvol? Aan jou de keus hoe je er mee om gaat. Praten? Dat kan zeker, maar een heerlijke shoot out is natuurlijk ook wel aantrekkelijk.

Speel zoals jij wilt, wordt een ultieme held, of juist een ultieme badguy!

Er is natuurlijk een hoge mate van ‘goed’ en ‘slecht’ in het spel, maar het tofste is dat je nooit vast staat aan een van die kanten. Je kunt letterlijk het ene moment de grootste held zijn, terwijl je het andere moment een hele kolonie uitmoord omdat ze een van je companions hebben neergeknald. De keus is altijd aan de speler en dat is iets wat ik de afgelopen jaren echt heb gemist in games. Tevens moet je er wel voorzorgen dat je een intelligent karakter maakt, want bij een dom karakter kun je letterlijk per ongeluk de zon in vliegen met je ruimte schip… Iets wat letterlijk een game over scherm oplevert.

Graphics

Grafisch gezien is het spel niet de allermooiste, maar het heeft zeker wel haar charmes. Een kleine cartoonvibe over een realistisch uiterlijk zorgt voor een heerlijk speelveld aan mogelijkheden. Kleuren poppen van het scherm af en alles is vaak gemaakt in de overtrappende modus. Overhangende huizen, neon borden en gigantische ruimteschepen. Ja het ziet er soms uit alsof ik een spel van 4/5 jaar oud speel, maar de framerate is heerlijk constant en het speelt lekker weg.

Arm en rijk… locaties zijn verschillend en staan vaak in schil contrast met elkaar.

Wel is het heel tof om te zien dat elke locatie in het spel een geheel eigen kleuren palet heeft. Zo zijn de armere locaties veel grauwer en duisterder, waartegen over weer de groteske pracht en praal van de rijkere omgevingen in een mooi contrast staan. Ruimteschepen zijn ook weer geheel anders en zo heb je iedere keer het gevoel dat je echt in een heel andere omgeving speelt als je naar een nieuwe locatie reist.

Missies en het verhaal

De missies in het spel zijn opvallend gevarieërd voor een game met deze grote. Vaak krijg je fetch quests, maar deze krijgen 9/10x een onverwachts staartje, waarbij je weer een morele keuze voor je kiezen krijgt en deze weer direct (of indirect) invloed uitoefenen op de loop van het verhaal. Help je bijvoorbeeld een bandietenleidster, dan kan deze jou op een later moment weer onverwachts helpen, maar ze kan je ook gaan chanteren bij de autoriteiten. De consequenties weet je letterlijk nooit tot het eigenlijk al te laat is. Tevens zijn er ook companion quests, factions quests en nog veel meer zij missies. Genoeg speel plezier voor vele avonden vrije tijd in ieder geval!

Een zwaard gebruiken om een monster te verslaan? Het kan (al is het wel lastig!)

Het verhaal is ook heerlijk cliché, maar wel met genoeg originaliteit om er voor te zorgen dat je niet verveeld raakt. Door de hoge mate van keuzes, maak je al snel een heel ander verhaal mee dan elke andere speler. Ik weet in ieder geval dat er meerdere eindes zijn en dat de loop naar het einde toe ook veranderd met hoe je speelt. Er is overigens een hoge mate aan vrijheid hoe jij het verhaal doorspeelt. Je kunt namelijk vrijelijk tussen planeten heen reizen, dus het kan zo zijn dat je al quest items hebt gevonden en direct een quest kunt voltooien die je op een later moment krijgt. Ook kan het zijn dat je een quest veel lastiger hebt gemaakt, omdat je in een eerder stadium een belangrijk karakter hebt vermoord…

Ik zelf ben fan van de electro-rifles en normale machinegeweren.

The Outer Worlds is een onverwachts pareltje van een game geworden, met een gigantische hoeveelheid aan keuzevrijheid. Je kunt letterlijk het spel spelen zoals jij dat wilt, wil je het verhaal volgen of juist niet, vermoord je een irritant karakter of juist niet? De keus is altijd aan jou. Er is geen 'foute' manier om het spel te spelen. Voor mij was dit een heerlijk verfrissende game, die een plek heeft verdient tussen de andere grote sterren zoals Red Dead Redemption, Mass Effect, The Elder Scrolls en Dragon Age.

8.6
    8
    9